SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
2D Art Explorations - OKMN0V120A
Title: Výtvarné explorace plošné
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Bc. Eva Horská
MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
MgA. Lenka Tsikoliya
Interchangeability : OPMN0V120A
Annotation -
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (13.01.2023)
Introduction to the field of artistic expression in the area. Developing artistic thinking, feeling and creation. Basic drawing procedures, paintings and combined techniques. Context of the theme, art technique and material. Their transformation into teaching at primary school. The course is intended for students of Primary School Teacher Training. The aim of the course is to master the basic principles of surface creation, especially drawing and painting. Developing the ability of art vision, thinking and creation through a broad expression of various media. Work on a cycle of exercises in order to build personal portfolio of artwork and didactic materials. Understanding the function of expression in fine arts, in own and children's work. Reflection and analysis of (own) creative process in the form of reflective practice and didactic transformation. Ability to transform acquired knowledge and art skills into the curriculum of art education. Part of the course is the acquisition of theoretical and practical knowledge and skills of formative assessment. Experimentation of innovative methodological procedures and teaching materials, which includes formative assessment. Getting acquainted with the evaluation tools that are used in reflective evaluation in art education.
Descriptors - Czech
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (13.01.2023)

studijní zátěž:
seminář: 6 hodin
příprava na seminář, seminární práce: 40 hodin
samostudium: 15 hodin

Literature -
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (13.01.2023)

Základní studijní literatura:

ADAM R.: Česká malba 1985-2005, Mediagate, 2006
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.
LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 1. vydání.
SLÁNSKÝ, B.: Technika malby I., II., SNKLHU, 1953
ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996. 1. vydání.

Doporučená:

DUB,  P. : Vybrané postkonceptuální přesahy ve vybrané české malbě, 2012
EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999
LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989
SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015
ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání

Teaching methods - Czech
Last update: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

Praktické semináře

Syllabus - Czech
Last update: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

Program kurzu:

 - Kresebné techniky: seznámení se s současnýmii kresbnými postupy, teoretické souvislosti s uměleckými směry 20. a 21. st.

 - Představení formativního hodnocení a jeho využití ve vv-  hlavní cesty rozvoje formativního hodnocení a možnosti jejich využití při zvyšování kvality výuky, průběžné vzájemné hodnocení- představení modulu.

 - Zadání kresby:  Klasickými kresebnými technikami, ale netradičním způsobem ztvárnit dané téma - společná reflexe.

 - Zadání malby: Klasickými malířskými technikami, ale netradičním způsobem ztvárnit dané téma. Vycházet z vlastní kresby. Společná reflexe.

 - Zadání výtvarného úkolu: Didaktické využití námětu a inspirace umělcem k výukové hodině VV, se studenty na zakladní škole.

 - Příklad vzoru konečné práce, diskuze o kladech a záporech formativního hodnocení, zpětná vazba vyučujícímu.

Course completion requirements -
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (13.01.2023)

submitting ongoing tasks

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html