SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art, Culture and Education - OKMN0V111A
Title: Výtvarná kultura a výchova
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Interchangeability : OPMN0V111A
Annotation -
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Contact and dialogue with the art work. Developing spectator skills in search of meanings, themes and contexts of the work. A work of art as a way of communication. Cultural, historical and social contexts of the creation and perception of the work, their influence and transformation. Visual arts, visual culture, visual literacy - relations between them and their position in education. A world of everyday visuality: toys, games, fashion, movies, illustrations, visual narration, design. Kitsch and its role in culture and society. Relationships of art and children´s art - themes, elements of visual language (line, shape, color, space) and their use.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

Samostudium literatury, obrazových zdrojů včetně návštěvy výstav - 45 hodin

Psaní seminární práce a příprava na zkoušku - 22 hodin

Aktivní účast na přednáškách a seminářích 8 hodin

Literature -
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017.

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014.

FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice). Praha: Fortuna, 1997.

 

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

GOMBRICH, E. Umění a iluze. Praha, Odeon.

KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000.

MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.

THULLEROVÁ, G. Jak je poznáme? Umění a kýč. Praha: Knižní klub, 2007.

TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015.

WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995.

ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny). Praha: Triton, 2001.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

Tematické okruhy přednášek:

1) Vizuální gramotnost. Proměny umění, problémy při percepci současného umění. Obraz jako sociální konstrukt.

2) Výtvarná kultura X vizuální kultura.

3) Možnosti galerijní / muzejní edukace. Příklad didaktické transformace obsahů výtvarného umění. Naučné komiksy.

4) Příklad současného uměleckého/kurátorského uvažování. Příklad didaktické transformace obsahů a forem současného výtvarného umění.

 

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Credit - active participation in seminars, submitting continuously assigned works
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html