SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Primary School I - OKMN0N122A
Title: Didaktika 1. stupně ZŠ I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 18 [hours]
Capacity: unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Pre-requisite : OKMN0N113A, OKMN0N114A
Interchangeability : OPMN0N122A
Is pre-requisite for: OKMN0N150A, OKMN0N132A, OKMN0N171A, OKMN0N157A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (29.07.2020)
This course acquaints students with theories of general didactics with an emphasis on their implications to the actuall situation and usability in the practice of the Czech primary school. Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to teach students to analyse selected didactic theories, to work with contemporary curriculum documents and to teach them to use and evaluate effective teaching methods ascertained by educational research and practice. The course provides an overview of basic problems of preparation, implementation and management of teaching. At first, students will be introduced to the problems and problems of the preparation of the lessons: definition of teaching objectives, selection of the curriculum, choice of teaching methods and didactic means. Further, the course deals with teaching and class management. The topic of evaluation will be discussed, especially the assessment of the formative use of the form of the teacher's assessment, peer review and self-evaluation. The course offers a basic insight into the issue of individualisation of teaching. Podpora k výuce předmětu zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5709 The password will be sent to students after enrolling in the course.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (05.09.2022)
Student se orientuje v základních didaktických pojmech, které dokáže zasadit do kontextu výuky. S oporou o znalost odborných textů, terminologie a základních teoretických východisek vysvětlí postup plánování výuky, analyzuje modelové výukové situace a na příkladech ilustruje výukové cíle, principy výukové komunikace, řešení rušivého chování. Odborně zpracuje obecně didaktický problém.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2023)

Studijní zátěž:
přímá výuka:  18 hodin
samostudium:  42 hodin
úkoly v moodle: 10 hodin
ročníková práce: 40 hodin

 

 



 

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (05.09.2022)

STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B., HORSKÁ, B. (2020). Obecná didaktika I - Plánování výuky. Dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/obecna-didaktika-i-planovani-vyuky 

ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a  NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press.

WILDOVÁ, Radka - POCHE KARGEROVÁ, Jana - KRČMÁŘOVÁ, Tereza - Hejlová, Helenal. Obecná didaktika II. - Řízení třídy. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 100 s. ISBN 978-80-7603-246-0. dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/obecna-didaktika-ii-rizeni-tridy (Pouze kapitola 2)

Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik

 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

 KNECHT, P.  (2009). Co je dnes obsahem vzdělávání? Pedagogická orientace, 19(2), 120–127. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1228/937 

 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy

 

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (07.10.2021)
Přednášky, interaktivní semináře, diskuse ve skupině, plnění úkolů v moodle, samostudium, studium a rešerše odborné literatury, teze zvoleného problému.
Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Main topics of the course:

1. Didactics - subject, basic concepts

2. Overview of didactic concepts and examples of their application

3. Learning objectives - Objectives classification, methods and principles of goal formulation

4. Learning content - curriculum structure, curriculum documents, textbooks

5. Teaching methods - characterisation, utilisation

6. Preparation for teaching - goal setting, selection of lessons, choice of teaching methods, choice of didactic aids, structure of the teaching unit, structure of activities

7. Class management - positive motivation, working with rules, effective communication, prevention of disruptive behaviour

8. Evaluation in teaching - objectives of evaluation, types of evaluation, formative feedback

9. Individualisation in teaching - basic approaches

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.09.2023)
  • Splnění úkolů v moodle v požadované kvalitě -  nejpozději 5 pracovních dní po posledním prezenčním setkání

 

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (03.10.2023)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15245, heslo:2023

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html