SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introductory Educational Course with Practice - OKMN0N104A
Title: Úvodní pedagogický kurz s praxí
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (64)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Interchangeability : OPMN0N104A
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (29.09.2020)
Description of focus: This course is the first of a number of practices that a student attends during studies. It therefore fulfills a crucial motivational function. Meaning within SP: An Introductory Educational Course with Practice fulfills an essential motivational function at the beginning of a study, it is a practical introduction to the life of school and educational reality. Study support is available at: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10667 on line meeting: https://cesnet.zoom.us/j/5369455230
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (28.09.2020)


Úvodní pedagogický kurz s praxí plní zásadní motivační funkci na počátku studia, je praktickým úvodem do života školy a edukační reality.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.07.2021)

Praxe - hospitace ve výuce na 1. stupni ZŠ  -  10 hodin

Organizace praxe - 5 hodin

Reflexe praxe a tvorba pedagogického deníku - 30 hodin

Úkoly v Moodle - 10 hodin

Studium literatury - 30  hodin

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.07.2021)

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0043-7.

FENSTERMACHER, G. D. J. F. SOLTIS J. F. Vyučovací styly učitelů.  Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-471-7.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5.

PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

 

 

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.07.2021)

Hospitace ve výuce učitelů 1. stupně ZŠ, diskuze, sledování videozáznamu. 

Syllabus -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (28.09.2020)

Organization and course of practice:
In the framework of the Introductory Educational Course, students acquaint themselves with a particular school as an organisation, gains a basic idea of the functioning of the school, the structure of the school day and the lesson. Students think about the observed reality and compares it with their own experience. It seeks a functional form of observation record and formulates questions that arise from observations. It is aware of its own motivation to study the chosen field. It bases its own reflective documentation of practice (or student portfolio) and understands its meaning.
Organisationally, the course is realised in the form of student observation under the supervision of a teacher from the Faculty of Education at elementary school. Students in smaller groups are observing in 1st  grade classes, discuss with class teachers and school leaders and participates in reflective seminars.  Students fulfill the sub-tasks set by the supervisor. In the case of interest, students are allowed to realise independent management of selected activity at the end of the practice also they can teach part of the lesson on the basis of the pre-consulted preparation.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.07.2021)

 

Úkoly studentů:

A) Student/ka hospituje alespoň v 10 hodinách jiných učitelů na 1. stupni ZŠ (minimálně u 3 různých). Školu/y a učitele si po dohodě s vedením škol a učiteli dohaduje sama/sám. Praxe není učitelům honorována. 

B) Vede si záznamy z těchto hodin a písemnou reflexi hospitované výuky formou reflektivního deníku. Tuto dokumentaci odevzdává v Moodle. K reflexím student/ka nedostane podrobnou  zpětnou vazbu, jen bude vyučující zhlédnuta a posouzena jako dostačující či vrácena studijící/mu k doplnění či přepracování. S obsahem pozorovaného a reflektovaného se bude pracovat při setkání. 

c) Student/ka v Moodle dále odevzdává: Esej „Já učitel/Já učitelka (sebereflexe studenta/studentky, tj. zamyšlení nad sebou na začátku studia na Pedagogické fakultě UK). Cílem zpracování eseje je uvažovat o sobě jako učiteli/učitelce, o své motivaci ke studiu, o své dosavadní pedagogické zkušenosti, o svých silných stránkách a osobních výzvách, uvažovat nad učitelskou profesí a nad očekáváními od pedagogické fakulty. Podmínkou pro přijetí eseje je respektování tématu, kultura písemného projevu (pravopis, stylistika) a respektování písemné podoby o rozsahu 1 – 2 strany, velikost písma 12. V eseji je ceněna hloubka uvažování a zdůvodňování a dokládání soudů.

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html