SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Personality and Social Education - OKMN0N103A
Title: Osobnostní a sociální výchova I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Alžběta Ferklová
Interchangeability : OPMN0N103A
Is pre-requisite for: OKMN0N114A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (29.07.2020)
This course focuses on three basic areas of student development - future teacher - personal, social and moral development. Its main goal is to help adapt students with the new role, in the new social group, to deepen the level of students‘ self-knowledge, their ability of reflection and self-reflection. The course is in line with the content of the cross-curricular theme of Personality and Social Education in the Framework Educational Program. The course is realised by alternating self-entertainment activities and their reflections in the group. The course includes mainly methods of psychosocial training, RWCT methods, dramatic education, psychotherapy and method of situation analysis. Study support is available at: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5763 The password will be sent to students after enrolling in the course.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (27.09.2021)
Jeho hlavním cílem je pomoci adaptovat se na novou roli, v nové sociální skupině, prohloubit úroveň sebepoznání studenta, jeho dovednost reflexe a sebereflexe.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (11.09.2022)

Studijní zátěž:

přímá výuka: 8 hodin

plnění úkolů v moodle: 20hodin

samostudium: 22hodin

Studijní podpora Moodle je dostupná na:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5763
Klíč z zápisu bude sdělen studentů v rámci 1.výukového bloku.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (10.09.2021)

Povinná literatura:

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4.

KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9.

MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2.

Doporučená literatura:

GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9.

BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7.

ALDORTOVÁ, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010. ISBN: 978-80-72522-87-3-

KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-541-7.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (27.09.2021)

Využívá především metod psychosociálního výcviku, metody RWCT, dramatické výchovy, koučování a metodu analýzy situací. 

Syllabus -
Last update: Mgr. Klára Vondřičková (01.10.2019)
Two topics are always included in each seminar

1. Differentiation- mutual acquaintance in the group; the development of attention to differences and the search for advantages in differences; errors in knowing people, prejudices

2. Self-recognition and self-understanding - I as a source of information about myself; others as a source of information about me; my body, my psyche (temperament, attitudes, values); balanced self-concept

3. Communication - obstacles in communication, respect and assertive communication skills, non-verbal communication, communication in difficult situations - defense against aggression and manipulation, conflict resolution and negotiation

4. Creativity - development of the basic features of creativity (flexibility of ideas, originality, ability to see things differently), creativity in interpersonal relationships

5. Psychohygiena - positive thinking, stress, mindfulness, social skills to prevent stress in interpersonal relationships; relaxation, troubleshooting

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (11.09.2022)

1) aktivní účast na obou blocích přímé výuky

2) plnění 3 dílčích úkolů v určených termínech

3) respektování společně dohodnutých pravidel skupiny

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html