SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Foreign language - French II - OKMN0F187B
Title: Cizí jazyk – francouzština II
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OPMN0F187B
Additional information: http://letní semestr
Guarantor: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Pre-requisite : OKMN0F183B
Interchangeability : OPMN0F187B
Is pre-requisite for: OKMN0F191B
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (01.02.2023)
The course Foreign Language - French II is part of a continuous and interrelated set of courses Foreign Language - French I-V for 1st to 3rd year of French language studies for the 1st level of primary school. Its aim is the gradual training and development of the student's linguistic and communicative skills leading to the achievement of the A2 level of language competence according to the Common European Framework of Reference for Languages. Emphasis is placed on practising the understanding of spoken and written French, the creative elaboration and mastery of selected conversational topics and the further expansion of conversational areas. Attention is also paid to correct pronunciation, natural diction and sentence melody. The course is aimed at mastering the basics of French grammar and vocabulary appropriate to the level. The teaching follows the Alter Ego + 1 textbook and additional activities (see Moodle and extension literature). The understanding of the spoken word and the introduction to the civilisation of contemporary France are also achieved with the help of multimedia aids. Link to the study support: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=558 (access without password)
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (29.01.2021)
Cílem předmětu je pochopit a osvojit si gramatické a lexikální jevy francouzského jazyka, zvládnout jejich začlenění do jednoduché komunikace, to vše na úrovni A1-A2 dle SERRJ. 
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams.

 

Příprava na seminář: autoevaluace a reaktivyce dovedností na základě aktivit z předchozích seminářů (1 hodina/týden)

Práce se studijními materiály: studium doplňkové literatury ze seznamu/porpůrných materiálů (el. zdroje, další učebnice), komparace s obsahem seminářů (rozsah práce 3 hodiny týdně).

Plnění průběžných úkolů/sem.práce: zpracování nedokončených aktivit z výukových materiálů, jejich autoevaluace/párová evaluace (2 hodina práce/týden)

 

Literature - French
Last update: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (29.01.2021)

Základní studijní literatura

KIZIRIAN, V. M., DAILL, E., BERTHET, A., HUGOT, C., WAENDENDRIES, M. Alter Ego + 1 (A1). Paris: Hachette, 2012. ISBN: 9782011558107.

 

Rozšiřující studijní literatura

ABRY, D., CHALARON, M.-L. Les 500 Exercices de phonétique A1/A2. Paris: Hachette, 2009. ISBN : 9782011556981.

AKYÜZ, A., BAZELLE-SHAHMAEI, B., BONENFANT, J., GLIEMANN. M.-F. Les 500 exercices de grammaire A2. Paris: Hachette, 2006. ISBN: 9782011554352.

BAZOU-ZENFT, V., SCHENKER J.-C. Vocabulaire en action, Niveau Débutant. Paris: CLE International, 2009. ISBN: 978-2-09-035393-8.

GRAND-CLEMENT, O. Civilisation en dialogues, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035214-6.

SIREJOLS, E. Vocabulaire en Dialogues, Niveau intermédiaire. Paris: CLE International, 2007. ISBN : 978-2-09-035223-8.

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (29.01.2021)

1.-2.     Unité 1

            Sociokulturní témata: formální a neformální představení, rodina, každodenní aktivity

            Komunikační cíle: představit sebe, svoji rodinu, požádat někoho, aby se představil, vyjádřit    libost, popsat aktivity, vyjádřit frekvenci a intenzitu

            Jazykové cíle: gramatika – tázací zájmeno quel, tři typy otázek, passé récent a futur proche,   neurčité zájmeno tout, předložky pojící se s názvy zemí a měst

                                   fonetika – tázavá intonace, výslovnost tous (1), vázání/řetězení

                                   slovní zásoba – stav, vztahy v rodině, každodenní aktivity

 

            Unité 2

            Sociokulturní témata: společenský, kulturní a geografický původ osoby, náležitost k dané          skupině (chování, styl oblékání, atp.)

            Komunikační cíle: popsat někoho, podat informace o někom, formulovat zdvořilou žádost,             vyjádřit přání

            Jazykové cíle: gramatika – vztažná zájmena qui a que, ukazovací zájmena celui-ci, celle-    ci..., přítomný podmiňovací způsob, tázací zájmeno lequel

                                   fonetika – intonace (upřímnost a ironie), přední samohlásky

                                   slovní zásoba – společenské postavení, popis osoby (vnější charakteristika),           styl oblékání

 

3.-4.     Unité 3

            Sociokulturní témata: životní styl, představení měst Montpellier, Lille, Lyon a Toulouse

            Komunikační cíle: popsat bydlení, vyjádřit potřebu, přání, porovnat kvantitu a kvalitu

            Jazykové cíle: gramatika - vztažná zájmena où a dont, komparatif, přivlastňovací zájmena, superlatif

                                   fonetika – nosové hlásky, výslovnost plus

                                   slovní zásoba – bydlení, dopravní prostředky, město

 

            Unité 4

            Sociokulturní témata: zdraví, problémy spojené se zdravotním stavem

            Komunikační cíle: vyjádřit podmínku, popsat způsob života, vyjádřit radu nebo potřebu

            Jazykové cíle: gramatika - hypotéza, neurčitá přídavná jména, zájmena en a y, neurčitá         zájmena, devoir + infinitif, přítomný subjonctif

                                   fonetika - intonace (rada, podráždění), nosové hlásky, výslovnost tous (2),  výslovnost subjonctivu

                                   slovní zásoba – potraviny, jídlo, sport

 

5.-6.     Unité 5

            Sociokulturní témata: aktivní život, vzpomínky na školní léta, specifika francouzského            vzdělávacího systému

            Komunikační cíle: popsat situaci a událost v minulosti, evokovat vzpomínky, situovat v        čase, vyjádřit výhrady

            Jazykové cíle: gramatika - časy vypravování (přítomný čas, minulý čas složený,    imperfektum), tvoření příslovcí -mentne … que, depuis, il y a

                                   fonetika - rozdíl ve výslovnosti přítomného času, minulého složeného času a       imperfekta, intonace (vyjádření překvapení a příslovce -ment), výslovnost polosouhlásek

                                   slovní zásoba - práce, škola, vzdělávání

 

            Unité 6

            Sociokulturní témata: internet, kavárny, víkendové aktivity, společenský život

            Komunikační cíle: popsat aktivity, odůvodnit výběr, představit projekt, vyjádřit příčinu    problému

            Jazykové cíle: gramatika – zápor, vyjádření příčiny, gérondif

                                   fonetika – výslovnost schwa, intonace (vyjádření názoru), nosové hlásky

                                   slovní zásoba – komunikace, kavárny, zájmy

 

7.-8.     Unité 7

            Sociokulturní témata: nové komunikační prostředky, média, společenské chování

            Komunikační cíle: vyjádřit pravděpodobnost nebo jistotu, situovat v čase, vyjádřit následek

            Jazykové cíle: gramatika - vyjádření budoucnosti (přítomný čas, futur proche, futur           simple), avant de + přítomný infinitif, après + minulý infinitif

                                   fonetika - intonace (rozdíl mezi příkazem, varováním, nabádáním a radou)

                                   slovní zásoba - technologie, média

 

9.-10.   Unité 8

            Sociokulturní témata: cestování (motivace, postoje, vzpomínky), poezie

            Komunikační cíle: hovořit o motivaci, zvycích, vzpomínkách, sdělit úhel pohledu

            Jazykové cíle: gramatika - shoda v příčestí minulém, vyjádření trvání, COD a COI

                                   fonetika - výslovnost minulého příčestí dle shody, zavřenost a otevřenost            samohlásek

                                   slovní zásoba - turismus, cestování, pocity

 

11.-12. Unité 9

            Sociokulturní témata: důležité životní hodnoty, státní příslušnost

            Komunikační cíle: vyjádřit souhlas a nesouhlas

            Jazykové cíle: gramatika – vyjádření přípustky, ce qui, ce que

                                   fonetika – rytmus (rytmické skupiny a přízvuk), intonace (nesouhlas, pocity)

                                   slovní zásoba – politika, finance, názor

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (29.01.2021)

Podmínkou zakončení předmětu je 75 % prezence ve výuce, dále prokázání požadovaných znalostí v písemném testu. Test lze jednou opakovat.

V případě neplnění úkolů nemůže být student připuštěn k závěrečnému testu, jehož zvládnutí je nezbytné k úspěšnému vykonání zkoušky.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (29.01.2021)

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=558 (přístup bez hesla).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html