Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (12.07.2022)
The goal of the course is to provide deeper insight into selected processes important in the teaching of mathematics (see specific topics in the syllabus).
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (12.07.2022)
Cílem předmětu je získat hlubší vhled do některých procesů hrajících roli ve vyučování matematice (viz upřesnění v sylabu).
Aim of the course -
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (12.07.2022)
The goal of the course is to acquaint students with some up-to-date research results of the members of the department or of visiting professors and guests of the department (e.g. within the ERASMUS exchange programme).
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (12.07.2022)
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty s některými aktuálními výsledky výzkumu členů katedry matematiky a didaktiky matematiky, případně s výzkumem externích spolupracovníků či hostujících profesorů na katedře (např. v rámci programu Erasmus).
Descriptors - Czech
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (06.10.2023)
K předmětu jsou materiály k dispozici v kurzu v LMS Moodle s názvem Obecné otázky didaktiky matematiky (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7648).
Celková časová zátěž studenta 60 h
Přímá výuka: 6 h
Příprava na výuku (samostudium literatury, práce se studjními materiály, průběžné úkoly): 30 h
Příprava na zápočet 24 h
Literature -
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (12.07.2022)
According to the teacher and his/her choice of research.
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (12.07.2022)
Literatura bude zadána podle toho, jaká témata si studenti vyberou.
Teaching methods -
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (12.07.2022)
Seminars, work in schools
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (12.07.2022)
Seminář, práce ve školách
Requirements to the exam -
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (12.07.2022)
description of Written seminar work (submitted in an electronic form). It can be of different nature, e.g.
Description of the author's school experience and its analysis
Critical reaction to one of our discussions where colleagues' different views are presented and analyzed
Lesson plan for a thematic unit with a didactical commentary, etc. The final choice will be agreed upon by the student the teacher.
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (12.07.2022)
Kredity lze získat za písemnou práci (podanou v elektronické podobě), která může mít různou podobu. Například:
Popis školní zkušenosti autora a její analýza
Kritická reakce na některou z našich přednášek (besed), kde jsou uvedeny a analyzovány názory různých kolegů.
Příprava výuky jistého tematického celku s didaktickým komentářem.
Možností je více. Upřesnění tématu uděláme individuálně, společně s posluchačem.
Syllabus -
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (12.07.2022)
The syallus consists of any of the following topics. It will be specified at the beginning of the course in coopeation with students.
1. How can a parent (teacher) develop him/herself in the area of education of children and youth.
2. The goals of teaching mathematics at different levels of school.
3. Motivation of pupils of different ages, of the teacher.
4. The process of discovering knowledge and relations. How to lead a class towards the discovery of a generic model, towards abstract knowledge.
5. Differentiation, individualisation, pupils with special needs, talented pupils.
6. Communication and interaction teacher - pupil, teacher - class, pupil - pupil, pupil - class.
7. Assessment, classification and diagnosis of a a pupil.
8. Instructive, transmission and constructivist educational style of a teacher.
9. Analysis of thinking processes of a pupil based on his/her written solution.
10. Analysis of class work on the basis of a video-recording.
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (02.10.2022)
Na základě dohody posluchačů bude osnova upřesněna. Bude domluveno, která z navrhovaných témat a v jakém sledu budou zařazena, případně která další témata budou vložena.
1. Jak může učitel (rodič) na sobě pracovat v oblasti edukace dětí a mládeže.
2. Cíle vyučování matematice od předškoly po vysokou školu.
3. Motivace dítěte, žáka 1. stupně, žáka 2. stupně, žáka střední školy, učitele.
4. Proces objevování pojmů, vztahů, procesů. Jak vést třídu k odhalení generického modelu? Jak ji vést k odhalení abstraktního poznatku?
5. Diferenciace. Individuální přístup k žákovi. Problém slabých žáků i žáků špičkových.
6. Komunikace a interakce učitel – žák, učitel – třída, žák – žák, žák – třída.
7. Hodnocení, klasifikace a diagnostika žáka.
8. Instruktivní, transmisivní a konstruktivistický edukační styl učitele.
9. Analýza myšlenkového procesu žáka na základ jeho písemného řešení.