SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Metacognitive skills and its enhancement - OKBZ1Q005B
Title: Metakognitivní schopnosti a jejich rozvíjení
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (04.02.2024)
The aim of the course is to introduce students to the cognitive and metacognitive components of human thinking and the possibilities of their development. Emphasis will be placed on the students' personal gain, i.e. on them being able to use what they have learned in their own education. As part of the course, students will try out some of the tools that are used for cognitive and metacognitive training. The course consists of three blocks. 1. Cognitive and metacognitive functions As part of this block, students will become familiar with the basic concepts related to the given area. Next, we will deal with the classification of cognitive functions and metacognitive components. We will then focus on selected functions and components in more detail - especially memory and metacognitive regulation. 2. Possibilities of developing cognitive and metacognitive functions In the second block, we will deal with the possibilities of developing both cognitive and metacognitive functions, focusing more closely on the differences between the two approaches. We will also focus on starting points and efficiency. 3. Presentation of selected training programs In the final block, we will introduce selected training programs (WM Campaign, FIE and Cogmed) in more detail. In addition, as part of the WM Campaign program, students will receive their own unique access code and will therefore be able to go through the entire training program.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (25.01.2024)

Cílem kurzu je seznámit studující s kognitivní a s metakognitivní složkou lidského myšlení a s možnostmi jejich rozvíjení. Důraz bude kladen na osobní zisk studujících, tedy na to, aby naučené dokázali využít v rámci svého vlastního vzdělávání.

Výsledky učení:

  • Definovat pojem kognitivní a metakognitivní funkce a vysvětlit rozdíly mezi nimi.
  • Vyjmenovat základní kognitivní funkce. 
  • Diskutivat problmetiku rozdíleného vnímání reality. 
  • Vyjmenovat typy paměti. 
  • Diskutovat zkušnost s vlastním tréninkem paměti. 
  • Uvést možnosti rozvoje pracovní paměti u dětí včetně konkrétních odkazů. 
  • Porovnat kognitivní a metakognitivní trénink. 
  • Diskutovat výhody počtačového tréninku vs. tréninku tižka papír. 
  • Navrhnout myšlenkovu mapu kognice a metaokgnice. 
  • Uvést příklady rozvoje metakognitivních funkcí.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 5 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (01.09.2019)

JAEGGI, S. M., BUSCHKUEHL, M., JONIDES, J., & PERRIG, W. J. Improving fluid intelligence with training on working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 2008, 105(19), 6829–6833.

KLINBERG, T., FERNELL, E., OLESEN, P. J., JOHNSON, M., GUSTAFFSON, P., DAHLSTRÖM, K., … WESTERBERG, H. Computerized training of working memory in children with ADHD--a randomized, controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 2005, 44(2), 177–186.

KRYKORKOVÁ, H., CHVÁL, M. Rozvoj metakognice–cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika. 2001. 51(2), 185-196.

LOKAJÍČKOVÁ, V. Metakognice–vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky. Pedagogika. 2014, 64(3), 287-306.

MÁLKOVÁ, G. Co (ne) dokáže instrumentální obohacování Reuvena Feuersteina. Československá psychologie. 2006, 50(6), 543.

PÁCHOVÁ, A., ŠTUMPF, O. Paměť příliš podceňovaná. In M. Dolejš & M. Charvát, et al., PhD Existence II česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech (s. 100-109).  Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3037-9

PÁCHOVÁ, A. Vliv tréninku pracovní paměti na oblast vyšších poznávacích procesů. In V. Ježková  (Ed.) Kvalita ve vzdělávání, XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu  (428-441). Praha: UK Praha, 2012.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (01.09.2019)

Metody podpory distančního studia

Kurz Moodle. Kurz bude strukturován podle tematických bloků (viz sylabus). Ke každému bloku bude k dispozici literatura a úkoly. 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (04.02.2024)

Kurz je tvořen třemi bloky.

1. Kognitivní a metakognitivní funkce
V rámci tohoto bloku se studující seznámí se základními pojmy související s danou oblastí. Dále se budeme zabývat klasifikaci kognitivních funkcí a metakognitivních komponent. Podrobněji se pak budeme věnovat vybraným funkcím a komponentám – zejména paměti a metakognitivní regulaci.

2. Možnosti rozvoje kognitivních a metakognitivních funkcí
V rámci druhého bloku se budeme zabývat možnostmi rozvoje jak kognitivních, tak metakognitivních funkcí, přičemž se blíže zaměříme na rozdíly mezi oběma přístupy. Věnovat se budeme také východiskům a efektivitou.

3. Představení vybraných tréninkových programů
V závěrečném bloku si podrobněji představíme vybrané tréninkové programy (WM Campaign, FIE a Cogmed). V rámci programu WM Campaign navíc studující získají vlastní unikátní přístupový kód a budou si tedy moci projít celým tréninkovým programem.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (25.01.2024)

Docházka, absolvování kognitivně tréninkového programu, splění všech úkolů v moodlu 

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (25.01.2024)

Viz Moodle, Kurz s názvem Metakognitivní schopnosti a jejich rozvíjení - dálkaří

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15400

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html