course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
The course introduces evidence based principles of effective learning and teaching. It offers a current view of the issue of learning, brings professionally substantiated techniques for improving learning process. Students are guided to use effective learning techniques in their role as a university student and a future teacher.
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (14.09.2021)
Předmět seznamuje s výzkumně ověřenými principy efektivního učení. Nabízí současný pohled na problematiku učební, přináší odborně zdůvodněné techniky zlepšování procesu učení. Studující jsou vedeni k využívání technik efektivního učení ve své roli studenta vysoké školy i budoucího pedagoga.
Aim of the course - Czech
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (17.01.2024)
Studující vysvětlí strukturu paměti a příčiny zapomínání, uvedou příklady, jak zlepšit proces porozumění a zapamatování, vysvětlí individuální rozdíly v procesu učení a poznávání. Využívají vybrané techniky efektivního učení ve své vlastní studijní činnosti, objasní související odborná zdůvodnění.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Příprava na zápočet 12 hodin.
Literature - Czech
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (12.09.2023)
Brown, P. C., Roediger, H. L., & McDaniel, M. A. (2017). Nauč se to!: jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. V Brně: Jan Melvil Publishing. Buzan, T., & Buzan, B. (2012). Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život (2. vyd.). Brno: BizBooks. Češková, T. (2016). Výukové situace rozvíjející kompetenci k řešení problémů: teoretický model jako východisko pro jejich analýzu. Pedagogika, 66(5), 530-548. Krengel, M. (2015). Tajemství efektivního učení: dvakrát lepší výsledky s polovičním úsilím. Praha: Grada Publishing. Ludwig, P. (2013). Konec prokrastinace: [jak přestat odkládat a začít žít naplno]. V Brně: Jan Melvil. Medina, J. (2012). Pravidla mozku: nejnovější vědecké poznatky pro úspěch v práci, doma i ve škole. Brno: BizBooks. Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp Reinhaus, D. (2013). Techniky učení: jak se snadněji učit a více si pamatovat (2. vyd.). Praha: Grada. Schunk, D. H. (2012). Learning theories: an educational perspective (6th ed). Boston: Pearson. Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada.
Syllabus - Czech
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (17.01.2024)
1. Efektivní učení: odborná východiska a informační zdroje. 2. Studijní dovednosti, jejich diagnostika a význam pro učení. 3. Pozornost a paměť, důsledky pro učení, trénink pozornosti a paměti. 4. Myšlenkové schéma a předorientace v obsahu, vytváření myšlenkových reprezentací. 5. Multisenzorické učení: výzkumy, význam, příklady. 6. Zkušenostní učení: teoretické modely a jejich kritika, aplikace v praxi. 7. Prostředky pro zapamatování a vybavování informací. Techniky pořizování poznámek ve výuce. Vizualizace obsahu učiva. 8. Motivace v učení, atribuční teorie a mindset, aplikace v praxi. 9. Psychohygiena učení, prokrastinace a time management. 10. Analýza klíčových kompetencí rámcových vzdělávacích programů z hlediska principů efektivního učení.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na seminářích, průběžné plnění úkolů v e-learningu a prezentace závěrečné seminární práce.
Learning resources - Czech
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (12.09.2023)