SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current Issues in Social Sciences - OKBZ1O019B
Title: Aktuální otázky společenských věd
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7785
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (15.08.2019)
The purpose of this subject is to understand what makes the university universal.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (15.08.2019)

Cílem předmětu je porozumění tomu, co dává universitě její universalitu.

Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (30.08.2019)

Povinná:

PEŠKOVÁ, Jaroslava a Ladislava SCHÜCKOVÁ. Já, člověk: jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. Učebnice a příručky pro vysoké školy. ISBN 80-04-21766-4.

PELCOVÁ, Naděžda. Základy společenských věd: pro učitele - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 4, Vztah ke světu jako celku. 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86861-27-9.

PELCOVÁ, Naděžda. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 3, Péče o jazyk a komunikaci : (péče o logos jako smysluplnou řeč). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86861-28-7.

 

Doporučená:

ARISTOTELÉS a Jan PATOČKA. Organon. 4, Druhé analytiky. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1962. Filosofická knihovna.

BECK, Ulrich. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Třetí vydání. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. 431 s. ISBN 978-80-7419-267-8.

DESCARTES, René. Rozprava o metodě. 3. vyd., ve Svobodě 1. vyd. Praha: Svoboda, 1992, 67 s. ISBN 80-205-0216-5.

HAVLÍK, Radomír. Aktuální problémy společnosti z pohledu sociologie. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-121-8.

HEIDEGGER, Martin. Věda, technika a zamyšlení. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2004. 62 s. ISBN 80-7298-083-1.

HUSSERL, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie: úvod do fenomenologické filosofie. Vydání 2., reprint 1. vydání, Academia 1972. Praha: Academia, 1996, 568, 1 strana. ISBN 80-200-0561-7.

JIRÁSKOVÁ, Věra. Základy společenských věd pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 2, Péče o obec (O polis). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86861-29-5.

KOŤA, Jaroslav. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 1., Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-30-9.

RYBÁK, David. Fenomenologické redukce a vzdělání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4336-6.

STANDING, Guy. The Corruption of Capitalism: Why Rentiers Thrive and Work Does Not Pay. London: Biteback Publishing, 2016. 352 s. ISBN 9781785900440.

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (22.08.2019)

1. Co je Evropa? Jaké jsou její zdroje a smysl?

2. Praxis a theóriá. Techné a fysis. Řecká geometrie jako paradigma vědecké idealizace a exaktnosti.

3. Axiomatická výstavba vědy: axiom, teorém, důkaz; pojem-věta-soud-systém. Definice.

4. Problém proměny filosofie a vědy na tradici. Proměna mathesis na doctrina, resp. disciplina: zrod vědeckých disciplín a jejich problematičnost.

5. Klíčová proměna smyslu a cíle vědění v novověku: ovládání přírody. Vědomí (conscientia) jako originální půda jevení jevů. Galileovsko-descartovská metoda.

6. Rozlišení mezi přírodními a humanitními vědami – charakteristika rozdílných metodických přístupů.

7. Problém specializace – specializace jako důsledek pojetí vědění jako vědění o předmětu a předmětných oblastech.

8. Protiklad rozumějícího a počítajícího vědění; protiklad teorie a technologie; problém objektivizace člověka.

9. Ztráta universální půdy rozumění – svět se rozpadá na jednotlivé předmětné obory.

10. Krize věd a věda jako krize. Proměna vědy pouhý na vědecký provoz. Krize Evropy. Kritika a krize.

11. Planetarizace a globalizace. Moderní technologie; kybernetika a management.

12. Základní horizont a přehled speciálních věd o člověku jako podoby zpředmětnění člověka v horizontu ovládání přírody skrze zpředmětňování.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (15.08.2019)

Ústní zkouška bude spočívat v dialogu nad problematikou v souvislosti s probranými tématy, v němž bude muset student vykázat, že jeho tvrzení nejsou pouhým míněním, ale že problémům rozumí.

Learning resources - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (29.08.2019)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7785

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html