SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Man in Contemporary Society - An Introduction to Philosophical Discourse - OKBZ0O112A
Title: Člověk v současné společnosti – úvod do filozofického diskurzu
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (6)
summer:unknown / unknown (6)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Additional information: http://tento předmět zajišťuje výuku pro OKBS10119A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Interchangeability : OPBZ0O112A
Is pre-requisite for: OKBZ0P106A
Files Comments Added by
download Uvod_do_filosofie.pptx Uvedení - sine qua non doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)
Kdo je to člověk? Jaký je rozdíl mezi člověkem a lidstvím člověka? Jak je v rozhodnutí o lidství člověka spolurozhodnuto o smyslu výchovy a vzdělávání? Jak je lidství člověka určeno uvnitř evropské tradice? A jaká je nynější situace lidství člověka uvnitř proměny světa na planetu? To jsou otázky, které budou vést naše tázání v tomto předmětu. Během kursu by měl posluchač získat schopnost orientovat se v hlavních tématech, které před nás klade současná doba, na základě znalosti dnešních diskusí ve filosofii a dalších společenských vědách. V kursu se posluchač zároveň seznámí se základními idejemi evropské kultury ve vztahu k jejím myšlenkovým zdrojům.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)

Student porozumí problémům lidství člověka v rozličných aspektech: věda, výchova, tradice.
Descriptors - Czech
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (22.11.2021)

Moodle předmětu:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11340#section-0

Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)

David Rybák

Literatura:

HOGENOVÁ, Anna. Jsme rozhovorem. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 150 s. ISBN 978-80-7290-526-3.

PEŠKOVÁ, Jaroslava a Ladislava SCHÜCKOVÁ. Já, člověk: jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 270 s. ISBN 80-04-21766-4.

PLATÓN. Faidón. Překlad František Novotný. 6., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2005. 107 s. Platónovy dialogy; sv. 8. ISBN 80-7298-158-7.

PLATÓN. Euthydémos; Menón. Překlad František Novotný. 4., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2000. 129 s. Knihovna antické tradice; sv. 2. ISBN 80-86005-56-9.

NOVÁK, Aleš. Dělník, nadčlověk, smrtelník: tři podoby lidství ve filosofické antropologii. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2006. 334 s. ISBN 80-239-8973-1.

RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. 195 s. ISBN 978-80-7603-015-2.

Michael Hauser

Základní literatura:

Kunzmann Peter, Burkhard Franz-Peter: Encyklopedický atlas filosofie. Praha 2001.

Petříček, Miroslav: Úvod do současné filosofie. Praha 1997.

Hauser, Michael: Prolegomena k filosofii současnosti. Praha 2007.

Hauser, Michael: Doba přechodu. Praha 2021.

Badiou, Alain: Manifest za filosofii a jiné texty. Praha 2014.

Machovec, Milan: Smysl lidské existence. Praha 2002.

Machovec, Milan: Filosofie tváří v tvář zániku. Brno 1998.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)

Kurz David Rybáka: Zpracování referátu (2-3 s.) ke zvolenému textu, uvedenému v seznamu literatury.

Kurz Michaela Hausera:

Zkouška má formu písemné práce: 3-5 normostran.

Odevzdává se na moodle předmětu:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11340#section-0

Interpretace zvoleného textu; výklad pojmu; výklad myšlenek zvoleného autora nebo směru (nepište životopis autora). Uveďte prameny a odkazy. Výklad můžete propojit s úvahou, jak téma souvisí s tím, co znáte či co Vás zajímá.  Jako zdroj textů lze využít např.  https://sok.bz/ (vpravo nahoře Autoři a Témata). Zvolte autora či téma, které se nějakým způsobem vztahuje k problematice člověka v současné společnosti (nevolte Platóna, Aristotela, tyto autory volte pouze tehdy, pokud jasně prokážete, jak se vztahují k současné společnosti). Nevolte látku, která byla vyložená v kurzu.  Termín odevzdání 15.1.2022. Klasifikace proběhne po tomto datu. 

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)

Kurz Davida Rybáka:

1. Člověk a lidství člověka - porozumění rozdílu

2. Člověk a vědy o člověku

3. Dějinné podoby odpovědi na otázku: kdo je člověk?

4. Jak k člověku nutně patří výchova a vzdělání?

5. Člověk a svět - jak patří svět k člověku?

6. Normální a anomální ve vzájemné konstituci

7. Evropa a lidství - co to znamená, být Evropanem?

8. Proměna člověka na lidský zdroj v manažerském diskursu

9. Vědomí času a jeho objektivace

10. Viditelné i skryté podoby odlidštění člověka

11. Posvátné a profánní

Kurz Michaela Hausera:

Nejprve se budeme věnovat charakteru současné společnosti v její dimenzi kulturní, politické a ekonomické. Seznámíme se s tím, co je to postmoderní kultura a s teoriemi "konce postmodernismu". Ohledně politické dimenze současné společnosti se zaměříme na koncepci liberální demokracie a na problematiku současného populismu. Ve vztahu k ekonomické dimenzi současné společnosti budeme probírat základní rysy neoliberalismu a otázku, jak charakterizovat dnešní kapitalismus v období krize neoliberalismu.

V další části kurzu se zaměříme na problematiku "člověka" v takto vymezené současné společnosti. Budeme se věnovat typologii vztahů mezi člověkem a určitou myšlenkou (ideou, ideálem, hodnotou) obecného významu, jako je vědecké poznání, politická svoboda a rovnost, umělecké dílo, láska nebo národ. Zde si uvedeme filosofickou koncepci generativního vztahu k "pravdě-události", vypracovanou současným myslitelem Alainem Badiou. Pro srovnání se seznámíme s koncepcí smyslu lidského života Milana Machovce a s "logoterapií" psychologa Viktora Frankla jako léčbou smyslem.

V poslední části kurzu se budeme věnovat evropskému humanismu, který vytváří nedogmatický a zároveň plodný vztah mezi člověk a určitou nadosobní ideou a tím rozvíjí rozumové, morální, citové a imaginativní možnosti lidské bytosti. Seznámíme se s dnešními diskusemi o "posthumanismu" a diferenci mezi člověkem a zvířetem či diferenci mezi člověkem a technologiemi. Ukážeme si myšlenkové bohatství evropského humanismu počínaje jeho kořeny v renesanci či křesťanství, přes osvícenský humanismus (Kant), až po moderní humanismus dvacátého století ("kritická teorie") a humanismus současný.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)

Kurz Davida Rybáka:  Zpracování referátu (2-3 s.) ke zvolenému textu, uvedenému v seznamu literatury.

Účast na kurzu nebo sledování probrané látky. Zkouška má podobu samostatné písemné práce. Ta se odevzdává prostřednictvím moodlu předmětu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html