|
|
Files | Comments | Added by | |
Uvod_do_filosofie.pptx | Uvedení - sine qua non | doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. |
|
||
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)
Student porozumí problémům lidství člověka v rozličných aspektech: věda, výchova, tradice. |
|
||
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (22.11.2021)
Moodle předmětu: |
|
||
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)
David Rybák Literatura: HOGENOVÁ, Anna. Jsme rozhovorem. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 150 s. ISBN 978-80-7290-526-3. PEŠKOVÁ, Jaroslava a Ladislava SCHÜCKOVÁ. Já, člověk: jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 270 s. ISBN 80-04-21766-4. PLATÓN. Faidón. Překlad František Novotný. 6., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2005. 107 s. Platónovy dialogy; sv. 8. ISBN 80-7298-158-7. PLATÓN. Euthydémos; Menón. Překlad František Novotný. 4., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2000. 129 s. Knihovna antické tradice; sv. 2. ISBN 80-86005-56-9. NOVÁK, Aleš. Dělník, nadčlověk, smrtelník: tři podoby lidství ve filosofické antropologii. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2006. 334 s. ISBN 80-239-8973-1. RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. 195 s. ISBN 978-80-7603-015-2. Michael Hauser Základní literatura: Kunzmann Peter, Burkhard Franz-Peter: Encyklopedický atlas filosofie. Praha 2001. Petříček, Miroslav: Úvod do současné filosofie. Praha 1997. Hauser, Michael: Prolegomena k filosofii současnosti. Praha 2007. Hauser, Michael: Doba přechodu. Praha 2021. Badiou, Alain: Manifest za filosofii a jiné texty. Praha 2014. Machovec, Milan: Smysl lidské existence. Praha 2002. Machovec, Milan: Filosofie tváří v tvář zániku. Brno 1998. |
|
||
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)
Kurz David Rybáka: Zpracování referátu (2-3 s.) ke zvolenému textu, uvedenému v seznamu literatury. Kurz Michaela Hausera: Zkouška má formu písemné práce: 3-5 normostran. Odevzdává se na moodle předmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11340#section-0 Interpretace zvoleného textu; výklad pojmu; výklad myšlenek zvoleného autora nebo směru (nepište životopis autora). Uveďte prameny a odkazy. Výklad můžete propojit s úvahou, jak téma souvisí s tím, co znáte či co Vás zajímá. Jako zdroj textů lze využít např. https://sok.bz/ (vpravo nahoře Autoři a Témata). Zvolte autora či téma, které se nějakým způsobem vztahuje k problematice člověka v současné společnosti (nevolte Platóna, Aristotela, tyto autory volte pouze tehdy, pokud jasně prokážete, jak se vztahují k současné společnosti). Nevolte látku, která byla vyložená v kurzu. Termín odevzdání 15.1.2022. Klasifikace proběhne po tomto datu.
|
|
||
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)
Kurz Davida Rybáka: 1. Člověk a lidství člověka - porozumění rozdílu 2. Člověk a vědy o člověku 3. Dějinné podoby odpovědi na otázku: kdo je člověk? 4. Jak k člověku nutně patří výchova a vzdělání? 5. Člověk a svět - jak patří svět k člověku? 6. Normální a anomální ve vzájemné konstituci 7. Evropa a lidství - co to znamená, být Evropanem? 8. Proměna člověka na lidský zdroj v manažerském diskursu 9. Vědomí času a jeho objektivace 10. Viditelné i skryté podoby odlidštění člověka 11. Posvátné a profánní Kurz Michaela Hausera: Nejprve se budeme věnovat charakteru současné společnosti v její dimenzi kulturní, politické a ekonomické. Seznámíme se s tím, co je to postmoderní kultura a s teoriemi "konce postmodernismu". Ohledně politické dimenze současné společnosti se zaměříme na koncepci liberální demokracie a na problematiku současného populismu. Ve vztahu k ekonomické dimenzi současné společnosti budeme probírat základní rysy neoliberalismu a otázku, jak charakterizovat dnešní kapitalismus v období krize neoliberalismu. V další části kurzu se zaměříme na problematiku "člověka" v takto vymezené současné společnosti. Budeme se věnovat typologii vztahů mezi člověkem a určitou myšlenkou (ideou, ideálem, hodnotou) obecného významu, jako je vědecké poznání, politická svoboda a rovnost, umělecké dílo, láska nebo národ. Zde si uvedeme filosofickou koncepci generativního vztahu k "pravdě-události", vypracovanou současným myslitelem Alainem Badiou. Pro srovnání se seznámíme s koncepcí smyslu lidského života Milana Machovce a s "logoterapií" psychologa Viktora Frankla jako léčbou smyslem. V poslední části kurzu se budeme věnovat evropskému humanismu, který vytváří nedogmatický a zároveň plodný vztah mezi člověk a určitou nadosobní ideou a tím rozvíjí rozumové, morální, citové a imaginativní možnosti lidské bytosti. Seznámíme se s dnešními diskusemi o "posthumanismu" a diferenci mezi člověkem a zvířetem či diferenci mezi člověkem a technologiemi. Ukážeme si myšlenkové bohatství evropského humanismu počínaje jeho kořeny v renesanci či křesťanství, přes osvícenský humanismus (Kant), až po moderní humanismus dvacátého století ("kritická teorie") a humanismus současný.
|
|
||
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (02.02.2022)
Kurz Davida Rybáka: Zpracování referátu (2-3 s.) ke zvolenému textu, uvedenému v seznamu literatury. Účast na kurzu nebo sledování probrané látky. Zkouška má podobu samostatné písemné práce. Ta se odevzdává prostřednictvím moodlu předmětu. |