SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Communication Skills II - OKBU1U137B
Title: Komunikační dovednosti II
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (48)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (08.09.2023)
The course builds on Communication Skills Development I. Participants will further develop their theoretical and practical communication skills. The course focuses on certain specific topics within communication situations, specifically communication specific to the school environment. The course will also focus on specific communication according to individual personality types. Students will apply the theoretical knowledge in practice within their own communication practice situations.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (08.09.2023)

Cílem předměnu je osvojit si zásady správného způsobu komunikace ve školském prostředí, v krizových situacích a dle různých osobnostních typů a tyto poznatky aplikovat v práci vedoucího pracvníka ve školství. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (08.09.2023)

Povinná: 

KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Jozef VÝROST, ed. Aplikovaná sociální psychologie. Praha: Grada, 2001. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0180-4.

TROJANOVÁ, Irena a Zuzana SVOBODOVÁ. Krize jako příležitost. Praha: Wolters Kluwer, 2021. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7676-215-2.

ERIKSON, Thomas. V obklíčení idiotů. Přeložil Alena BREUEROVÁ. Brno: Management Press, 2020. ISBN 978-80-7261-578-0.

Doporučená:

TROJANOVÁ, Irena a Zuzana SVOBODOVÁ. Efektivní porady: jak si poradit s poradou nejen ve školství. Praha: Wolters Kluwer, 2020. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7598-939-0.

SVOBODOVÁ, Zuzana. Konflikty ve škole: od prevence k řešení. Praha: Wolters Kluwer, 2021. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7676-154-4.

JAY, Ros a Richard TEMPLAR. Velká kniha manažerských dovedností. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1279-2.

MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.

ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4640-1.

ŠULEŘ, Oldřich. Porada jako efektivní nástroj řízení. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-2091-0.   

   

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (08.09.2023)
  1. Komunikace dle jednotlivých osobnostních typů
  2. Konflikty
  3. Asertivita
  4. Stres
  5. Mezikulturní komunikace.  

  

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (08.09.2023)

Podmínkou pro ukončení předmětu je zvládnutí všech distančních aktivit a absolvování on line testu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html