SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Self-Knowledge and Development of Manager - OKBU1U127A
Title: Sebepoznání a rozvoj manažera
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (48)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Teacher(s): doc. Ing. David Vaněček, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)
The self-knowledge of the school manager is a prerequisite for the efficiency and quality of his/her work as a leader of the school organization and for his/her successful professional and personal development. The aim of the subject is to develop students' competence of self-management (from the initial phase of conscious self-knowledge to application in the processes of self-development). After completing the course, students will be able to diagnose, analyze and systematize their competencies of school manager and leader and use them in the role of head of school or school facility.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Cílem předmětu je rozvinout u studentů kompetenci sebeřízení (od prvotní fáze uvědomovaného sebepoznání k aplikaci v procesech seberozvoje).

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)

V předmětu je předpokládáno samostudium a splnění zadaných distančních aktivit jako přípravy pro kontaktní výuku.

Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Povinná literatura:

KUNEŠ, P. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009.

TROJANOVÁ, I., TURECKIOVÁ, M a B. RIEDL ČERNÍKOVÁ. Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. 2., aktual. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 

PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres - Praktický atlas sebezvládání. Praha: Grada, 2013. 

Doporučená leteratura:

BEDRNOVÁ, E., JAROŠOVÁ, E., NOVÝ, I, Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press, 2012. 

TURECKIOVÁ, M. Klíč k účinnému vedení lidí. Odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada, 2007. 

TURECKIOVÁ, M. Organizační chování: teoretická východiska a trendy personálního managementu. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Tematické okruhy:

1.      Úvod do předmětu Sebepoznání a rozvoj manažera

2.      Uvědomělé sebepoznávání jako složka sebeřízení

3.      Metody a techniky diagnostiky osobnosti

4.      Psychické vlastnosti a rysy osobnosti

5.      Typy osobnosti

6.      Motivační profil

7.      Výkonová motivace a motivace k řídicí činnosti

8.      Osobní a profesní rozvoj školského manažera

9.      Klíčové kompetence školského manažera pro sebeřízení a řízení ostatních

10.  Zpětná vazba v procesu sebepoznání, sebeřízení a řízení ostatních

11.  Životní vize a cíle dalšího rozvoje

12.  Akční plán seberozvoje

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Seminární práce - plán osobního a profesního rozvoje (rozsah 1 NS) s uvedením osvojených/rozvinutých kompetencí, technik rozvoje a metod měření.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html