SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Management in Practice II - OKBU1U117A
Title: Řízení v praxi II
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (51)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Danuše Dvořáková
PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA
Annotation -
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)
The course is designed as a professional discourse into the management practice of schools and educational institutions. The course includes an introduction to the concept of the Management in Practice II course (organization, content, activities in individual meetings in schools (faculty schools), other educational institutions and the for-profit sector). The concept of management practice is based on the application of the PAL - Peer assisted leadership - shadowing method (linking theory with practice). The aim of the course is the application of theoretical knowledge in the field of people management and personnel activities to school practice (VL focus). Students will learn methods of reflection and self-reflection, strengthen social skills, communication and teamwork.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Cílem předmětu je aplikace teoretických znalostí z oblasti školského managementu do školské praxe.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Soustava předmětů Řízení v praxi tvoří jednotný celek. Rozsah praxí zahrnuje účast na praxi, zpracování výstupů a účast na závěrečné reflexi absolvovaných praxí. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Povinná literatura:

VETEŠKA, Jaroslav, Zuzana SVOBODOVÁ a Michaela TURECKIOVÁ. Školský management: konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022, 123 s. ISBN 978-80-7603-348-1.

MATOUŠ, Z., PAULOVČÁKOVÁ, L., TURECKIOVÁ, M. a J. VETEŠKA. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: ČAS, 2021. ISBN 978-80-907-809.

LMS Moodle

PAULOVČÁKOVÁ, L., 2019. Strategie řízení vzdělávacích organizací. PedF UK. (e-kniha ve zpracování IT)

Protokoly (zaměření TPŠM, ŘPP VL, PR a EK)

Studijní opory

ŠIKÝŘ, M., BOROVEC, D., TROJANOVÁ, I. Personalistika v řízení školy. 2. Aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwers ČR, a. s., 2016. ISBN 978-80-7552-264-1.

TROJANOVÁ, I. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017. ISBN 978-80-7552-842-1.

Doporučená literatura:

Kol. aut. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, akt. rok. (vychází 10x ročně)

PEKOVÁ J., PILNÝ J., JETMAR M. Veřejný sektor – řízení a financování. Praha: Wolters Kluwer, 2019. ISBN ISBN 978-80-7598-209-4.

PISOŇOVÁ, M. a kol. Školský manažment: Terminologický a výkladový slovník. Bratislava: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-8168-660-3.

Školský zákon a prováděcí právní předpisy.

TURECKIOVÁ, M. Klíč k účinnému vedení lidí. Odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-0882-9.

VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1.

Zákon o pedagogických pracovnících.

Zákoník práce.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Hlavní témata předmětu:

1.      Úvod do předmětu Řízení v praxi II.

2.      Koncepce předmětu Řízení v praxi II. (obsah, organizace, metody, další aktivity).

3.      Aplikace teoretických znalostí hospitační činnosti, autoevaluace, hodnocení školy do školské praxe.

4.      Aplikace teoretických znalostí strategického plánování a vize do školské praxe.

5.      Aplikace teoretických znalostí stylů řízení do školské praxe.

6.      Aplikace teoretických znalostí motivace pracovníků do školské praxe.

7.      Aplikace teoretických znalostí komunikace do školské praxe.

8.      Aplikace teoretických znalostí řešení konfliktů do školské praxe.

9.      Aplikace teoretických znalostí vedení jednotlivců a týmů do školské praxe.

10.     Aplikace teoretických znalostí výběru, přijímání a rozmisťování pracovníků do školské praxe.

11.     Aplikace teoretických znalostí adaptace pracovníků do školské praxe.

12.     Aplikace teoretických znalostí odměňování pracovníků do školské praxe.

13.     Aplikace teoretických znalostí financování regionální školství do školské praxe.

14.     Aplikace teoretických znalostí sestavování, schvalování a realizace rozpočtu školy do školské praxe.

15.     Sebereflexe studenta.

16.     Reflexe jednotlivých setkání.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Aktivní účast na několika setkáních ve vybraných školách, školských zařízeních a dalších školských institucích.

Odevzdání vypracovaných protokolů z jednotlivých setkání prostřednictvím MS Teams. Závěrečná reflexe praxí na společném setkání. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html