SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Life Context of Individuals with Physical and Multiple Disability - OKBS3S124A
Title: Kontext života osob s tělesným a kombinovaným postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 18 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBS3S105A, OKBS3S117A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (11.09.2022)
The aim of the subject is to deepen knowledge of the issue of people with physical and combined disabilities and knowledge of new trends in supporting the independence of people with disabilities. Students will become familiar with the system of support for people with disabilities, with the possibilities of project work in this system. Ethical aspects of working with persons with disabilities are emphasized. Special attention will be paid to the issue of severe physical disabilities. The seminar will deepen students' knowledge in the area of measuring the quality of life of people with disabilities.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (08.09.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:   18 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 40 hodin

·         seminární práce 42 hodin

          plnění průběžných úkolů 30 hodin

Příprava prezentace: 20 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle.

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (11.09.2022)

Povinná literatura

FRYČ, V., CHMELOVÁ, M.,  ADÁMKOVÁ, P. (Eds) Neformální péče v teorii a praxi. Sborník odborných statí. Praha: Alfa Human Service, z. s., 2021, ISBN 978-80-88290-85-8. 

HÁJKOVÁ, V. (ed.): Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. PRAHA:Epocha&Somatopedická společnost, 1.vyd., 159 s., 2009, ISBN 978-80-904464-0-3.

OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.

VAĎUROVÁ, H., MÜHLPACHR, P.. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3754-7.

Doporučená literatura

PROCHÁZKOVÁ, L. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 200 s. ISBN 978-80-210-7607-5.

ŠESTÁKOVÁ, I., LUPAČ, P. Budovy bez bariér: návrhy a realizace. Praha: Grada, 2010. Stavitel. ISBN 978-80-247-3225-1.

Další zdroje informací:

https://www.agapo.cz/projekty/

https://praceprozp.cz/platna-legislativa-pro-ozp/

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (11.09.2022)

Student prokáže schopnost provést terénní šetření, zpracovat na jeho základě kazuistiku a prezentovat ji. 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (12.09.2023)

Obsahové vymezení :

1.      životní autonomie, soběstačnost a kvalita života osob s tělesným postižením

2.      problematika podpory osob po úrazu

3.      partnerské vztahy rodičů dětí s tělesným postižením

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (11.09.2022)

Zpracování a prezentace úkolu na vybrané téma. Možnost 2 oprav. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html