Last update: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)
The subject provides students with introduction to pedagogical-psychological diagnostics. It describes diagnostic criteria, diagnostic process and selected diagnostic methods. It motivates teachers to work with other professionals involved in the education of children, pupils and students. In accordance with current legislation, it specifies the competences of the school counseling staff and/or school counseling facility.
Last update: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)
Předmět poskytuje studentům uvedení do problematiky pedagogicko-psychologické diagnostiky. Popisuje diagnostická kritéria, diagnostický proces a vybrané diagnostické metody. Motivuje k cílené spolupráci učitele s ostatními odborníky působícími při výchově a vzdělávání dětí, žáků a studentů. Ve shodě se současnou legislativou konkretizuje kompetence poradenských pracovníků školního poradenského pracoviště, resp. školského poradenského zařízení.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)
The subject aims to introduce the students to the problem of pedagogical-psychological diagnostics. It provides students with information about diagnostic methods and procedures that are currently used in practice.
Last update: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky pedagogicko-psychologické diagnostiky. Poskytnout studentům informace o diagnostických metodách a postupech, které jsou aktuálně využívány v praxi.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (11.09.2023)
Očekávaná zátěž studenta 3 kredity x 25 = 75 hod., z toho účast na výuce 10 hod., příprava na přednášky/semináře, studium literatury, příprava práce materiálového typu, příprava na ukončení kurzu 65 hod.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)
HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. (2002). Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: UK PedF.
HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. (2002). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum.
MATĚJČEK, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál.
SVOBODA, M. (ed.), KREJČOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2015). Psychodiagnostika dětía dospívajících. Praha: Portál.
VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí adospívajících. Praha: Karolinum.
ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)
Credit requirements:
activity during the meeting.
Last update: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)
Požadavky k zápočtu:
aktivní účast na setkáních a závěrečném kolokviu.
Syllabus -
Last update: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)
Base diagnostic terms, etics of the process.
Areas of diagnostics. Diagnostic procesure.
System of school counseling. Diagnostics in school counseling. Diagnostics in school counseling facility.
Characterization of selected diagnostic methods, specific diagnostic situations, conclusions, recommendations and supportive actions.
Demonstration of selected psychological and special educational tests.
Last update: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)
Základní diagnostické pojmy, etika v diagnostickém procesu.
Oblasti diagnostiky. Diagnostický postup.
Systém poradenství ve školství. Diagnostika ve školním poradenském pracovišti. Diagnostika ve školském poradenském zařízení.