SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social and Educational Psychology - OKBPV13002
Title: Sociální a pedagogická psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Pre-requisite : OKBPV13001
Interchangeability : OKO131123
Is pre-requisite for: OKBPV14501
Is interchangeable with: OKO131123
Annotation - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (22.04.2011)
Anotace V předmětu se studenti seznámí se základními pojmy sociální a pedagogické psychologie. Výklad se soustřední na pojmy socializace, sociální percepce a kognice s příklady z výchovných oblastí. Dalším významným okruhem bude sociální komunikace a její průběh a posledním významným tématem budou otázky sociálních skupin a jejich struktury a dynamiky. Studenti získají zásadní teoretické podklady pro sociální psychologickou práci a její porozumění a teoretická východiska pro zpracování jednoduchých diagnostických šetření zaměřených na charakteristiku jedince i sociální skupiny. Získají dovednosti nezbytné pro realizaci těchto šetření, pro analýzu získaných údajů a interpretaci. Témata: 1. Sociální a pedagogická psychologie 2. Socializace Zaměření socializace na jedince a na společnost, předávání kultury. Výsledky socializace z hlediska jedince: lidské druhové charakteristiky (např . řeč), kulturní (sociální role) a individuální (identita). Socializační činitelé: rodina, škola, vrstevnická skupina, média ad. Rozdíly školní a rodinné socializace. Teorie sociokulturního handicapu. Školní neprospěch. Sociální učení. Typy sociálního učení. Sociální role. Konflikt rolí. Přístup člověk a k sociální roli. Příklady. Osobní identita. 3. Sociální percepce a kognice. Sociální vnímání a poznávání. Jde o získávání infomací o lidech nebo jevech v sociálním kontextu Laické chyby ve vnímání osob. Principy ovlivňující vnímání : efekt prvního dojmu, halo efekt, efekt novosti. Kauzální atribuce - tendence vysvětlit chování druhého člověka. Dispoziční a situační příčiny. Dimenze atribut ve výkonových situacích. Příklady. Postoje 4. Sociální komunikace Struktura sociální komunikace. Typy interakcí a průběh komunikace. Verbální a neverbální komunikace. 5. Sociální skupiny Znaky sociální skupiny. Typologie skupin a jejich význam pro člověka. Základní dimenze sociální skupiny: struktura a dynamika. Konformita. Individuální výkon ve skupiny. Sociální facilitace a inhibice. Metody zkoumání sociální skupiny. Sociometrie a její použití.
Literature - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (22.04.2011)

Literatura:

HELUS, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 1992.

HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogická psychologie pro vychovatele. Praha: Univerzita Karlova v Praze-Pedagogická fakulta, 2006.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html