Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2020)
Předmět filozofie výchovy představuje jeden z důležitých pilířů pro pochopení významu výchovy a vzdělávání, jehovývoje a smyslu v rámci kulturní a historicko-antropologické tradice. Prostřednictvím filozofického tázání, popodstatě, poznatelnosti, logičnosti, spravedlnosti nebo smyslu, rovněž i vztahu cílů a obsahu, účelu a prostředků,podstatného a nepodstatného, umožňuje hlubší poznávání sebe i světa, a tak pochopit roli vychovatele, vzdělavatelenebo průvodce životem a situacemi z různých aspektů. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli filozofickýmotázkám ve výchově a vzdělávání a rozpoznali jednotlivé filozofické směry ve výchově a vzdělávání a jejich dosahpro edukaci. 1. Sokrates, Aristoteles, Platon a jejich vliv na filozofii výchovy. 2. Filozofické otázky ve výchově a vlivjednotlivých filozofických směrů na výchovu. 3. Filozofický, náboženský a vědecký pohled svět a člověka. 4.Středověk a supranaturalismus. 5. Osvícenství a jeho vliv. 6. Pragmatismus a senzualismus. 7. Moderní filozofickésměry a jejich vliv na individualismus a liberalismus. 8. Existencialismus, materialismus a idealismus v modernífilozofii. 9. Filozofická a názorová paradigmata v současných pohledech na výchovu a vzdělávání. 10.Postmodernismus a jeho vliv na výchovu.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (01.09.2021)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2020)
BENEŠ, M. (2002). Idea vzdělávání v současné společnosti. Eurolex Bohemia: 2002
BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Zvon: Praha.BREZINKA, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. L. Marek: Brno.
GRENZ, S. J. (1997). Úvod do postmodernismu. Návrat domů: Praha.HOGENOVÁ, A. (2016). Bytí a rozumění. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
PATOČKA, J. (1997). Filozofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
PROKEŠOVÁ, M. (2009). Dítě v nás: filozoficko-pedagogické pojetí dětství a dítěte. Repronis: Ostrava
STARK, S. (2006). Filozofie výchovy jako filozofie lidské aktivity a dialogu se zameřením na učení Hanse GeorgaGadamera a Otto Friedricha Bollnowa. Aleš Čeněk: Plzeň
TRETERA, I. (2003). Dějiny filosofie. Praha: Karolinum