SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Vocational Education II - OKBO3I054A
Title: Didaktika odborného vzdělávání II
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:16/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: 22 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Pre-requisite : OKBO3I045A
Is pre-requisite for: OKBO3I063A
Annotation -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (07.08.2023)
Teaching course prepares students for creative approaches in teaching, leading students to their independent and creative work. Explains and applies the use of didactic principles, methods, organizational forms and methods of teaching in vocational education. It explains the importance of relations between subjects.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (07.08.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) – 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) – 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce – 0 hodin
Příprava na zápočet – 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška – 16 hodin
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (07.08.2023)

FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Di­daktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principal, 2011.
KROPÁČ, J. Didaktika strojírenských a elektrotechnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
NOVÁKOVÁ, J. Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.
STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2004.
ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003.
VANĚČEK, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3.
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.

Odkaz na studijní opory:

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1984

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1985

Přístup pro hosta - Heslo: akreditace

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (07.08.2023)

Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
U zkoušky si student vylosuje dva tematické okruhy z učiva.
Zkouška má řádný a dva opravné termíny.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (07.08.2023)

Internal conditions of teaching and learning depending on the subject.
The learning process and its phases, factors affecting learning.
Acquiring job skills and creating their systems.
The role and importance of creating a learning rational and efficient ways of working in vocational training.
Developing thinking, creativity and independence in vocational training.
Verbal and nonverbal communication in practical subjects and vocational training.
Clarity and clear communication in practical subjects in vocational training.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (07.08.2023)

Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení.
Vypracování seminární práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů (seminární práce je zaměřena na návrh uplatnění vhodných aktivizujících metod ve vybraném tématu vyučovacím předmětu oboru studenta resp. který vyučuje, s uvedením postupu práce ve vyučovací hodině při uplatňování uvedené aktivizující metody a organizačních forem).
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.
Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.

Learning resources - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (07.08.2023)

Odkaz na studijní opory:

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1984

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1985

Přístup pro hosta - Heslo: akreditace

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html