SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Vocational Education I - OKBO3I045A
Title: Didaktika odborného vzdělávání I
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 7
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:16/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: 20 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Pre-requisite : OKBO3P023A
Is pre-requisite for: OKBO3I054A
Annotation -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)
The subject in relation to the general theory of didactics as an educational teaching helps students to understand the theoretical foundations and a better grasp of the subject. It introduces and focuses students' attention to patterns of learning and teaching practical subjects and vocational training. Develops educational issues and teaching process, clarifies under what conditions can most effectively achieve their educational goals.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)

Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) – 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) – 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce – 0 hodin
Příprava na zápočet – 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška – 16 hodin

V případě, že vedení fakulty stanoví, že není možno konat prezenční formu výuky na fakultě a výuka bude realizována distanční formou, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude probíhat v časech podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem na e-mailovou adresu studentů, která je uvedena v SISu.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)

ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 2. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2004. Dostupné z WWW:http://www.ped.muni.cz/winf/learn/default1.htm
ČADÍLEK, M., STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003.
DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům: Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012.
FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Di­daktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
PECINA, P. Oborová didaktika (didaktika odborných předmětů). Brno: Mendelova zemedělská a lesnická univerzita, 2013.
SLAVÍK, M. Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2006.
STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)

Zkouška má písemnou formu. Jedná se o test s tvořenou odpovědí. Je požadováno minimálně 75% úspěšné absolvování testu orientovaného na ověření úrovně získaných vědomostí a znalostí v rozsahu výuky.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)
  • Background in teaching practical subjects and vocational training.
  • Educational documents, objectives, phases and stages of learning.
  • Principles and conditions of the teaching process in vocational education.
  • Relations between science and teaching the subject.
  • Preparation for teaching in practical subjects and vocational training.
Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)
  • Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení.
  • Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Zápočtová práce je zaměřena na rozplánování obsahové náplně učiva vyučovacího předmětu oboru zaměření studenta resp. vyučovacího předmětu, který student vyučuje. Termín odevzdání bude upřesněn na prvním semináři.
  • Zkouška se skládá z písemné části, formou testu. Je požadováno minimálně 75% úspěšné absolvování testu orientovaného na ověření úrovně získaných vědomostí a znalostí v rozsahu výuky.
  • Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
  • Uznané úkoly zakládají důvod k přihlášení ke zkoušce.
  • Zkouška má řádný a dva opravné termíny.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html