SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to mathematics education - OKBM4M105C
Title: Úvod do oborové didaktiky
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKBM3M036A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Novotná, Ph.D. (10.09.2022)
Cílem kurzu je seznámit studenty s některými aspekty práce učitele matematiky, které jsou nutným předpokladem pro studium didaktiky matematiky (viz sylabus a informace v Moodle).
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Novotná, Ph.D. (04.10.2023)

přímá výuka - přednáška 1h týdně, celkem 12 h

seminář 1h týdně, celkem 12 h

písemné přípravy na semináře 1,5 h týdně, celkem 18 h

čtení odborné literatury 12 h 

průběžné úkoly -  18 h 

zpracování a obhajoba seminární práce - 18 h

Předpokládané časové zatížení studentů je celkem cca 90 h (3 kredity).

Literature - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Novotná, Ph.D. (10.09.2022)

http://www.nuv.cz/t/rvp
www.jcmf.cz, www.suma.jcmf.cz
http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/TIMSS
http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA
www.suma.jcmf.cz/dvadny

FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994.
FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8
FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0
FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5
FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7
FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2
FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0

 

a další viz Moodle

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Novotná, Ph.D. (10.09.2022)

Přednášky a semináře s aktivním zapojením studentů, kurz v Moodle.

 

V případě distanční výuky probíhý výuka prostřednictvím Zoom.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Novotná, Ph.D. (17.08.2023)
Průběžné skupinové a individuální úkoly v Moodle, docházka (i na přednášky silně doporučená).
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Novotná, Ph.D. (10.09.2022)

1. Kurikulární dokumenty

a) vzdělávací soustava ČR

b) dokumenty v ČR (RVP, ŠVP)

c) povinná dokumentace škol

2. Podpora učitele M

a) profesní rozvoj učitele M

b) Jednota českých matematiků a fyziků (JČMF) a Společnost učitelů matematiky (SUMA)

c) konference, semináře

d) časopisy

e) vybrané publikace

3. Výzkumy znalostí M

a) mezinárodní výzkumy (PISA, TIMSS)

b) národní výzkumy (Cermat, Scio, Kalibro, ČŠI)

c) JPZ a nová maturita

4. Kultura mluveného projevu

5. Koncipování hodin M

a) transmise vs. konstruktivizmus a další teorie

b) organizační formy výuky

c) styly poznávání a učení

d) porozumění v matematice

e) motivace

f) role učitele M

g) hodnocení a testování

h) učebnice a další materiály ve výuce

i) příprava na výuku

j) plán hodiny

k) cíle výuky

l) management výuky

m) struktura aktivity

a další…

6. (Kognitivní) cíle úloh v hodinách M a jejich hodnocení

7. Diskuze s hosty

Pořadí témat může být permutováno.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Novotná, Ph.D. (17.08.2023)
Včasné splnění všech úkolů v Moodle a aktivní účast na seminářích.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html