SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Mathematics I. - OKBI1I101A
Title: Matematika I
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Additional information: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2026
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Eva Battistová
Interchangeability : OPBI1I101A
Is pre-requisite for: OKBI1I130B, OKBI1I105A, OKBI1I129B
Annotation -
Last update: PaedDr. Eva Battistová (27.06.2017)
The aim of this mostly propedeutic character of Mathematics I. is to better prepare students for subjects of approbation. The subject includes themes, that represents base for next subject's study (incl. Programming, Informatics, Physics). Some themes are included to standardize knowledge of high-school mathematics of students from different school types. The subject is orientated on demanded mathematical knowledge and procedures, it's mastering is necessary prerequisite for further student's work in following field subject and it's good starting point for enhance student's competences for using chosen calculating methods and applications the part of discrete mathematics.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (01.10.2020)

V případě distanční výuky bude kurz probíhat v řádně rozvrhované době (dle SIS) v prostředí MS Teams. K připojení do online výuky je třeba pouze webový prohlížeč. Pro podporu studia bude též využit LMS Moodle:

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2026

Klíč k zápisu do LMS Moodle bude studentům zaslán e-mailem prostřednictvím SIS před zahájením výuky. V LMS Moodle současně bude odkaz k připojení do MS Teams.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (30.07.2018)
  • BARTSCH, H. J.: Matematické vzorce. Praha : Mladá fronta, 1996.
  • HRUBÝ, D., KUBÁT, J. Matematika pro gymnázia - diferenciální a integrální počet. Praha : PROMETHEUS, 2011.
  • ODVÁRKO, O. Matematika pro gymnázia - funkce. Praha : PROMETHEUS, 2011.
  • POLÁK, J. Přehled středoškolské matematiky. Praha : PROMETHEUS, 1997.
  • PRACHAŘ, O., JELÍNKOVÁ, J. Průvodce předmětem matematika II. : Úlohy z obyčejných diferenciálních rovnic. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2007.
  • REKTORYS, K. Přehled užité matematiky I., II.  Praha : Prometheus, 2000.
  • TKADLEC, J. Diferenciální a integrální počet funkcí jedné proměnné.  Praha :  ČVUT, 2004.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (14.09.2020)

V případě přechodu konzultací na fakultě na distanční výuku v souvislosti s COVID-19 budou konzultace realizované online v MS Teams. Online konzultace budou vždy v časech podle rozvrhů. Současně bude posílena distanční výuka v prostředí Moodle, kde studenti budou dostávat úkoly určené k vypracování a odevzdání pro postoupení k atestu.

  • Příslušné vědomosti ze všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů
  • Atest se skládá z části písemné a ústní. Písemná část bude mít formu početního řešení příkladů. Úspěšné zvládnutí písemné části (minimální počet 50 %) je nutným předpokladem pro postoupení k ústní části. Ústní část bude zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí v rozsahu výuky.

Pro atest jsou stanoveny 1 řádný a 2 opravné termíny.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Eva Battistová (27.06.2017)

The aim of this subject is to improve student's knowledge and competences from the field of mathematical logic, numeric systems, sets, operations with numeric and data types, symbolical expressions, functions framework, graphs and projections and to teach them mathematical knowledge in technical practice.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html