SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Evolutionary biology - OKBB4B052A
Title: Evoluční biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
Evolutionary biology as a field of study also includes the issue of human evolution and the aim of the course is to expand the knowledge of evolutionary biology and evolutionary anthropology, which can be used by the teacher in teaching at primary and secondary school. 1. Natural, sexual and group selection in evolution, 2. Specifics of microevolution and macroevolution with respect to the origin and evolution of primates, 3. Adaptations and their importance for evolution with respect to human evolution, 4. Evolutionary genetics - current trends in evolutionary genetics, the contribution of evolutionary genetics to the knowledge of human evolution and anthropology in general and the possibilities of teaching in biology didactics and schools, 5. Evolutionary systematics and its practical contribution to biological and paleobiological sciences, 6. New directions in evolutionary biology - palaeogenetics, evolutionary psychology and neurobiology and evolutionary aspects of behavioural physiology, 7. 9. Evolution and diversification of archaic forms of the genus Homo the emergence of human culture, 10. Emergence and evolution of modern human forms - anatomically modern humans, Neanderthals and Denisovans. 11. Colonization of the world and its major phases. In addition to a review of key evolutionary concepts and basic ideas and scientific paradigms, the course aims to activate and motivate students, to teach them how to lead discussions on various evolutionary and general topics, and to use the knowledge gained from previous studies. This is made possible mainly by exercises in which students are encouraged to make active use of evolutionary concepts and theories, and to interpret them at a level that can be applied in school lessons and extracurricular activities. Attention will also be paid to the issue of evolutionary anthropology, not only in the context of the given topics, but also because the evolution of our species is important for understanding the broader context of evolution as such. In addition to reviewing key evolutionary concepts and basic ideas and scientific paradigms, the course aims to activate and motivate students, to teach them how to lead discussions on various evolutionary and general topics, and to use the knowledge gained from their previous studies. This is the main objective of the exercises, in which students are encouraged to make active use of evolutionary concepts and theories, and to interpret them at a level that can be applied in the school curriculum and in extracurricular activities.
Aim of the course
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)

Cílem je získání základních znalostí ze současné evoluční biologie, včetně evoluční antropologie, jež může učitel využívat při výuce na základní či střední škole

Descriptors
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (06.10.2023)

PEDF-Evoluční biologie bakaláři  presenční výuka - budou 2 základní presnční přednášky: 1) Přírodní a pohlavní výběr, Adaptace, 2) Makro a mikroevoluce a Evoluční genetika. Veškeré informace a odevzdávání prací bude MsTeams – 

PEDF-Evoluční biologie bakaláři - základní informace přednášky a filmy- dále pak literatura a presentace a také další studijní opory. Evoluční biologie – v kurzu budou zadány 4 úkoly s využitím přednášek a analýzy filmů – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího pravidelně odevzdávat v MsTeams. Z tohoto důvodu se studenti musí zaregistrovat do MsTeams svým oficiálním fakultním mailem. Úkoly: 1) Zamyslete se nad problematikou přírodního výběru, posuďte vztah přírodního, pohlavního a skupinového (příbuzenského) výběru a jejich možného působení v evoluci hominidů; 2) Jaký je význam adaptací v evoluci obecně a jaký v evoluci hominidů - uveďte příklady; 3) Definujte makroevoluci a jejich vztah, uveďte příklady včetně možných makroevolučních změn v evoluci hominoidů. Probíhají mikroevoluční procesy i u současných lidských populací?; 4) Význam evoluční genetiky pro pochopení biologických a evolučních procesů. Práce by měly být na minimálně 3 strany a měly by stručně obsahovat i možný význam dané problematiky pro výuku na ZŠ a SŠ.

14 hodin přímé výuky, z toho 14 H přednáška, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura) ccsa 25 H, příprava vypracování řešení 4 úkolů zadaných v MsTeams dle zadání vyučujícího a podle postupně probírané problematiky (například problematika přírodního a pohlavního výběru, adaptace, vztah makroevoluce a mikroeveluce), vycházejících ze studijních opor a přednášek na webových stránkách (viz https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni), které by měly být zaměřeny na pochopení nejdůležitějsích mechanismů evolučních procesů. Příprava 2 seminárních prací na téma analýzy jednotlivých etap evoluční biologie a nejdůležitějších aspektů současné evoluční biologie významných pro pochopení současného vývoje jednotlivých biologických oborů a jejich možného upratnění ve výuce na základních i středních školách - cca 42 H.

Nutné je odevzdání portfolia, tedy výše uvedených 4 úkolů. Úkoly musí být předloženy v MsTeams, a musí být plněny podle termínu zadání v MsTeams. Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedených v SISu.

Link na tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWMpegRosY1oeE2IzIu2wFe53smdzwxv8a6Yjb-XPmGE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4edf910f-8b50-42ec-bdeb-fa80d683b1f1&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

 

Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)

Vančata, V. 2015. Evoluční biologie postmoderní syntéze. Katedra biologie a environmentálních studií, PedF UK v Praze https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie

Soukup, M., 2010. Biokulturologie. Evoluce a kultura. Mervart, University Karlova v Praze

DARWIN, CH. O vzniku druhů přírodním výběrem. Nakl. ČSAV, Praha. 1953.

FLEAGLE, J. G. Primate Adaptation and Evolution (2nd edition). Academic Press, Inc., London. 1998.

FLEGR J. Evoluční biologie, Academia, Praha 2005

FLEGR, J. Zamrzlá evoluce. Academia, Praha 2006

Gould S. J. 2002. The Structure of Evolutionary Theory, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press,

RIDLEY, M. Evolution. Blackwell Science, London.1996.

VANČATA,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8)

ZRZAVÝ, J., STORCH, D., MIHULKA, S. Jak se dělá evoluce. Paseka, Praha. 2004.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)

Vypracování seminárních prací zadaných v MsTeams a to minimáolně 3 ze 4, pokud ovšem budou k nesplnění všech 4 závažné důvody. Vyučující práce budou hodnoceny jednotlivě, neodevzdaná práce bude známkována nedostatečně, a sdělí výsledek, eventuálně požadavky k přepracování některé z prací. 

Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)

1. Introduction - Natural, sexual and group selection in evolution,

2. Microevolution and macroevolution with respect to the origin and evolution of primates,

3. Adaptations and their importance in evolution with reference to human evolution,

4. Evolutionary genetics - current trends in evolutionary genetics, the contribution of evolutionary genetics to the knowledge of human evolution and anthropology in general and the possibilities of teaching in biology didactics and in schools,

5. Evolutionary systematics and its practical contribution to biological and paleobiological sciences.

6. New directions in evolutionary biology - palaeogenetics, evolutionary psychology and neurobiology and evolutionary aspects of behavioural physiology.

7. The evolution of Tertiary apes and the origin of the earliest homimines,

8. Australopithecines and the origin of the genus Homo.

9. Evolution and diversification of archaic forms of the genus Homo the emergence of human culture,

10. Origin and evolution of modern human forms - anatomically modern humans, Neanderthals and Denisovans.

11. Colonization of the world by man and his ancestors and its main phases.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (16.09.2023)

Podmínkou ke splnění předmětu  je odevzdání portfolia, tedy 4 úkolů uvedených v deskriptoru. Úkoly musí být předloženy v MsTems, a musí být plněny podle termínu zadání v MsTeams. Výjimky mohou být uděleny jednotlivě a zcela výjimečně, a to pouze na základě velmi závažných osobních nebo zdravotních důvodů, a po dohodě s garantem předmětu. Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedench v SISu.

Learning resources - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (16.09.2023)

Veškeré relevantní informace a studijí literatura a další materiály budou v MsTeams tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři

Dále pak

https://sites.google.com/view/evolunbiologiebc/home

https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie

https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni

14 hodin přímé výuky, z toho 14 H přednáška, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura) ccsa 25 H, příprava vypracování řešení 6 problémových úloh z evoluční biologie dle zadání vyučujícího a podle postupně probírané problematiky (například problematika přírodního a pohlavního výběru, adaptace, vztah makroevoluce a mikroeveluce), vycházejících ze studijních opor a přednášek na webových stránkách (viz https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni), které by měly být zaměřeny na pochopení nejdůležitějsích mechanismů evolučních procesů. Příprava 2 seminárních prací na téma analýzy jednotlivých etap evoluční biologie a nejdůležitějších aspektů současné evoluční biologie významných pro pochopení současného vývoje jednotlivých biologických oborů a jejich možného upratnění ve výuce na základních i středních školách - cca 42 H.

Hlavní pojmy a problémy ke studiu a přípravě problémových úloh a seminárních prací: Evoluce a evoluční biologie, Darwinismus, neodarwinismus a „postneodarwinismus“, Přírodní versus umělý výběr, Přírodní výběr a pohlavní výběr – vymezení, Pohlavní výběr, definice, velke inovace, Příbuzenský a skupinový výběr rozdíly a podobnosti, Adaptace a adaptivní strategie , Klasická vs. evoluční systematika, Evoluční genetika definice a vymezení, Evoluce, ontogeneze. Makroevoluce a Mikroevoluce, Adaptace a fylogeneze,  Základní mechanismy molekulární evoluce, Zákonitost a nahodilost v evoluci



 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html