Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.01.2024)
Field work focuses on the application of acquired theoretical knowledge of biology and geology in the field. Students develop their skills to identify and observe natural elements and phenomena and evaluate them in the wider context of a specific location. At the same time, they learn the basics of field techniques for obtaining biological and geological samples and monitoring the biodiversity of the site.
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.01.2024)
Terénní práce se zaměřují na aplikaci nabytých teoretických znalostí biologie a geologie v terénu. Studenti rozvíjí své dovednosti identifikovat a pozorovat přírodní prvky a fenomény a hodnotit je v širším kontextu konkrétní lokality. Zároveň si osvojují základy technik terénního získávání biologických a geologických vzorků a sledování biodiverzity lokality.
Descriptors - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.01.2024)
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (2 kredity) a je stanovena na 60 hodin. Přímá výuka odpovídá 10 hodinám za semestr. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na vlastní přímou výuku (2 hodiny), časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (18 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (20 hodin) a časem na přípravu na zápočet v rámci plnění předmětu (10 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.01.2024)
Butler, K. O. Orchideje. Ikar: Praha, 2000.
Hanel, L., Andreska J. Ryby evropských vod. Aventinum: Praha, 2013.
Vinicombe, K., Harris A., Tuckerová, L. Příručka k určování ptáků. Ševčík: Praha, 2016.
Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8. Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. Smrtová, E. a kol. Za Naturou na túru – metodika terénní výuky. Praha: Apus, 2012. Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011. Burešová, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky o.p.s. Hanuš, R. – Chytilová, L. Moderní formy výuky (zážitkové pedagogické učení). Praha: Grada, 2009. Dobroruková, J. Přírodopis – 100 námětů pro tvořivou výuku. Praha: Scientia, 2008. Stoklasa, J. Klíče a návody k praktickým činnostem v přírodopisu, biologii a ekologii pro ZŠ a SŠ. Praha: SPN, 2006. Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andreska, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., Novotná, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3. Pražáková, M., & Pavlasová, L. (2017). Non-Formal Children and Youth Education Focused on Geoscience Content in the Czech Republic. Pedagogická orientace, 27(4), 599-619.
Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.01.2024)
zápočet (z) – aktivní účast na 2 denní exkurzi (vedení exkurzního deníku) Bílina a Horská Kvilda (termín bude upřesněn během semestru), vypracovaní a odevzdaní seminární práce na 1 téma v maximálním rozsah 2 stran A4 textu (témata budou zveřejněna v průběhu semestru).
Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (30.01.2024)
Praktická aplikace nabytých teoretických znalostí biologie a geologie v terénu (Šumava – Horská Kvilda nebo Bílina). Konkrétní obsah praxe: praktická demonstrace přírodnin (botanika, zoologie, geologie), seznámení se základními metodami sběru a odchytů přírodnin, práce s určovacími klíči a atlasy (papírové a elektronické aplikace), geologickou mapou, kladívkem, popř. kompasem, balení a fixace vzorků. Demonstrace těžební činnosti a následných rekultivací. Je kladen důraz na samostatnou tvůrčí činnost studentů a práci ve skupinách.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.01.2024)
zápočet (z) – aktivní účast na 2 denní exkurzi (vedení exkurzního deníku) Bílina a Horská Kvilda (termín bude upřesněn během semestru), vypracovaní a odevzdaní seminární práce na 1 téma v maximálním rozsah 2 stran A4 textu (témata budou zveřejněna v průběhu semestru).