SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School Gardens - OKBB3B062A
Title: Školní zahrady
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7783
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (27.05.2020)
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderním tématem: školní přírodní zahrady a jak je využívat pro výuku, výchovu i relaxaci. Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy. Významnou součástí výuky je seznámení se se školními zahradami – příklady dobré praxe. 1. Úvod do problematiky. Struktura a funkce řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "přírodní školní zahrada". Agroekosystém – agroekosystém X přírodní ekosystém, základní pojmy (dodatková energie, koloběhy látek, stanoviště, ekologická nika, biomasa, atd.). 2. Zahrada jako modelový agroekosystém. Historie školních zahrad. Eubiotické hnutí. Školní zahrady jako přírodní učebny i místa relaxace v zahraničí i v ČR. Venkovní vyučování. Sadové školy. Lesní školky. Gardenoterapie. 3. Přírodní zahrady a jejich charakteristiky. Jak certifikovat přírodní zahradu. Permakultura. Kamenné zahrady. Vertikální zahrady. Mechové malování. 4. Biotopy, stanoviště, herní i vzdělávací prvky, modelové organismy na školní zahradě. Čtyři živly na školní zahradě. Zahrada pro spontánní a kreativní činnosti žáků. 6. Financování školních zahrad. 5. Kompetence, které lze rozvíjet na školní zahradě. 6. Badatelské aktivity na školní zahradě. 7. Výroba z přírodních materiálů na školní zahradě. 8. Komunitní plánování školních zahrad. 9. Virtuální exkurze na ukázkové školní přírodní zahrady. 10. Speciální prvky na školní zahradě (např. včelín).
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (27.05.2020)

BUREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007.

JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno : Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014.

KŘIVÁNKOVÁ, D., MACHÁTOVÁ, I. Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě. 1. vyd. Brno: Lipka ‐ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 27 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978‐80‐87604‐27‐ 4. 

Doporučená:

BARTÁK, M. Ekologie řízených autotrofních ekosystémů. Power-print, Praha. 2002.

BURBANK, L. Training of the Human Plant. New Yourk : Century, 1907. 1. vyd.

KRČMA, L., PETROVÁ, M., KŘIVÁNKOVÁ, D. (ed.) Moje přírodní zahrada. Umweltschutzverein Bürger und Umwelt, o. s. Přírodní zahrada, 232s. 2013. ISBN 978-80-260-5326-2.

MOLLISON, B. Úvod do permakultury. Alter-Nativa, 2012. 244s. ISBN: 9788096975488

ŠTORCH, E. Dětská farma, eubiotické reforma školy. 1. vyd. Brno : vyd. neuved, 1929. ISBN neuvedeno

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (27.05.2020)

MOODLe: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7783

30 h přímé výuky formou interaktivního semináře, v rámci něhož bude i 2 h venkovní aktivita  (dendrologické praktikum), obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), zpracování dvou kazuistik školních zahrad 

Školní zahrady 3/ZS 0/3 14H ZK 5 PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. 150 2

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html