SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Evolutionary Biology - OKBB3B055A
Title: Evoluční biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Annotation - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (17.05.2020)
Evoluční biologie jako obor má syntetický charakter a cílem kurzu je získat nejen přehled o historickém vývoji evoluční biologie, ale především získání základních znalostí současné evoluční biologie, jež může učitel využívat při výuce na základní či střední škole. Předmětem semináře budou především následující témata: 1. Přírodní, pohlavní a skupinový výběr, 2. Mikroevoluce a makroevoluce, 3. Adaptace a jejich význam pro evoluci, 4 Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro ostatní disciplíny evoluční biologie pro biologii obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách, 4. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy. 5. Sociobiologie a její souvislosti s evolucí a chováním, včetně lidského chování. 7. Nové směry v evoluční biologii – evo-devo, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. Což umožňují především cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách. Evoluční biologie má je získat nejen přehled o historickém vývoji evoluční biologie, ale především pomoci získat základní znalosti ze současné evoluční biologie, jež může učitel využívat při výuce na základní či střední škole. Předmětem přednášek i seminářů budou především následující témata: 1. Přírodní, pohlavní a skupinový výběr, 2. Mikroevoluce a makroevoluce, 3. Adaptace a jejich význam pro evoluci, 4 Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro ostatní disciplíny evoluční biologie pro biologii obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách, 4. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy. 5. Sociobiologie a její souvislosti s evolucí a chováním, včetně lidského chování. 7. Nové směry v evoluční biologii – evo-devo, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování. Pozornost bude věnována i problematice evoluční antropologie, nejen v souvislosti s danými tématy, ale i proto, že evoluce našeho druhu je důležitá pro pochopení širších souvislostí evoluce jako takové. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. To je hlavním cílem cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (17.05.2020)

Vančata, V. 2015. Evoluční biologie postmoderní syntéze. Katedra biologie a environmentálních studií, PedF UK v Praze https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie

Soukup, M., 2010. Biokulturologie. Evoluce a kultura. Mervart, University Karlova v Praze

DARWIN, CH. O vzniku druhů přírodním výběrem. Nakl. ČSAV, Praha. 1953.

FLEAGLE, J. G. Primate Adaptation and Evolution (2nd edition). Academic Press, Inc., London. 1998.

FLEGR J. Evoluční biologie, Academia, Praha 2005

FLEGR, J. Zamrzlá evoluce. Academia, Praha 2006

Gould S. J. 2002. The Structure of Evolutionary Theory, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press,

RIDLEY, M. Evolution. Blackwell Science, London.1996.

VANČATA,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8)

ZRZAVÝ, J., STORCH, D., MIHULKA, S. Jak se dělá evoluce. Paseka, Praha. 2004.

Learning resources - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (10.06.2020)

https://sites.google.com/view/evolunbiologiebc/home

https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie

https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni

14 hodin přímé výuky, z toho 14 H přednáška, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura) ccsa 25 H, příprava vypracování řešení 6 problémových úloh z evoluční biologie dle zadání vyučujícího a podle postupně probírané problematiky (například problematika přírodního a pohlavního výběru, adaptace, vztah makroevoluce a mikroeveluce), vycházejících ze studijních opor a přednášek na webových stránkách (viz https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni), které by měly být zaměřeny na pochopení nejdůležitějsích mechanismů evolučních procesů. Příprava 2 seminárních prací na téma analýzy jednotlivých etap evoluční biologie a nejdůležitějších aspektů současné evoluční biologie významných pro pochopení současného vývoje jednotlivých biologických oborů a jejich možného upratnění ve výuce na základních i středních školách - cca 42 H.

Hlavní pojmy a problémy ke studiu a přípravě problémových úloh a seminárních prací.

Evoluce a evoluční biologie, Darwinismus, neodarwinismus a „postneodarwinismus“, Přírodní versus umělý výběr, Přírodní výběr a pohlavní výběr – vymezení, Pohlavní výběr, definice, velke inovace, Příbuzenský a skupinový výběr rozdíly a podobnosti, Adaptace a adaptivní strategie , Klasická vs. evoluční systematika, Evoluční genetika definice a vymezení, Evoluce, ontogeneze. Makroevoluce a Mikroevoluce, Adaptace a fylogeneze,  Základní mechanismy molekulární evoluce, Zákonitost a nahodilost v evoluci



 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html