SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Invertebrate Zoology - OKBB2B111A
Title: Zoologie bezobratlých
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (80)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Teacher(s): prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Interchangeability : OPBB2B111A
Is pre-requisite for: OKBB2B117A
Annotation -
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Taxonomy, speciation, binomical system of nomenclature, classification of invertebrates, characteristic of higher taxa and phylogenetic relationships, external morphology, parasitic life cycles, transport systems, repiration, protection and locomotion, nutrition, reproduction and development, adaptations to habitats.
Aim of the course - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Předmět seznamuje své posluchače s diverzitou bezobratlých živočichů, jejich fylogenezí a systematikou; anatomií a morfologií stejně jako ekologií a etologií. Posluchači tak získají všeobecný přehled o této vysoce diversifikované skupině.

Descriptors - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

 

V přípdě distanční výuky předmětu by tato probíhala off-line. V Moodlu je k dispozici 13 lekcí v powerpointu připravených pro samostudium v rámci distanční výuky. Pro snazší orientaci v prezentacích jsou důležité taxony, odborné názvy a vhodné příkladové druhy (které se mohou objevit nejspíš v závěrečném písemném testu) označeny červeně. Černě označené taxony (týká se to  kmenů, tříd i nižších taxonů) jsou pouze pro orientaci a úplnost, ale nebudou zařazeny do závěrerečného písemného testu.  Po prostudování prezentací zašlou studenti/studentky  individuálně do začátku zkouškového období  na e-mail lubomir.hanel@pedf.cuni.cz odpovědi na všechny kontrolní otázky, které jsou vždy na konci každé lekce distanční výuky. Případné dotazy a připomínky lze psát vyučujícímu na výše uvedenou mailovou adresu kdykoli. V případě zájmu o konzultace je potřebné nejprve napsat vyučujícímu (lubomir.hanel@pedf.cuni.cz), forma konzultace bude následně domluvena. 

Prezentace jsou k dispozici v SISu a také v Moodle:

https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3340#section-0

 

 

Podmínky plnění distanční koronavirové verze praktických cvičení:

- ke cvičení bude poskytnuta ppt.prezentace s audio-komentářem (uložena v systému Moodle a také na odkazu, který bude zaslán frekventantům kurzu e-mailem)

- účastníci cvičení popíší v prezentaci a komentáři zmiňované organismy formou krátkých seminárních prací, které odevzdají v jediném PDF-souboru po cvičení zasláním na e-mail dagmar.rihova@pedf.cuni.cz

- zápočet (podmínka připuštění k písemné části zkoušky) je udělován za odevzdání protokolů

- protokoly prosím zasílejte nejdříve 8. září 2021; nejpozději před začátkem zimního zkouškového (tj. do 9. ledna 2022).

 

Závěrečná zkouška je písemná.

Literature -
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Basic:

Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str.

Buchar, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha.

Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str.

Hanel L., Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str.

Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum.

Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Nakladatelství Madagaskar Jihlava, 296 str.

Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str.

Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros, 172 str.

Smrž J. 2013 (a pozdější dotisky): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.

 

Supplementary:

Altmann A., Lišková E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN Praha.

Brusca C.R., Brusca G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts.

Hůrka, K., Čepická A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha.

Ruppert, E.E.; Fox, R.S.; Barnes, R.D. Invertebrate zoology 2004: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA: Brooks/Cole, 963 s.

Volf P., Horák P. a kol., 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.

Zrzavý J. 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha.

Requirements to the exam -
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
The following items are required for obtaining the credit and admission to the written part of the exam:

- participation in practical exercises
- submission of a written proposal of a didactic game foccused at a specific group of invertebrates (the student selects the focus taxonomical unit himself and lets the leader of the practical exercises approve it)

If the student fulfills this conditions, he/she will be admitted to the written examination.

Testing will take place both in the test form (ticking the correct answers) and answering open questions.

Exam dates are announced by the lecturer (prof. Hanel); each course participant has one regular and two additional dates available.
Syllabus - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Předběžný rozvrh přednášky

 

1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka).

2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) )

3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza

5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace

7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy)

13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka )

14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)

 

Předběžný rozvrh cvičení

Orientační náplň blokového cvičení je následující:

Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum

Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek

Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum

Měkkýši (konchologie): úvod do ulitového praktika

(členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi

Course completion requirements -
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
The following items are required for obtaining the credit and admission to the written part of the exam:

- participation in practical exercises
- submission of a written proposal of a didactic game foccused at a specific group of invertebrates (the student selects the focus taxonomical unit himself and lets the leader of the practical exercises approve it)

If the student fulfills this conditions, he/she will be admitted to the written examination.

Testing will take place both in the test form (ticking the correct answers) and answering open questions.

Exam dates are announced by the lecturer (prof. Hanel); each course participant has one regular and two additional dates available.
Learning resources - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str.

Buchar, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha.

Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str.

Hanel L., Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str.

Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum.

Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Nakladatelství Madagaskar Jihlava, 296 str.

Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str.

Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros, 172 str.

Smrž J. 2013 (a pozdější dotisky): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.

 

Prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou pro zapsané posluchače tohoto předmětu k dispozici v kurzu Zoologie bezobratlých v prostředí Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2365

 

Rozšiřující:

Altmann A., Lišková E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN Praha.

Brusca C.R., Brusca G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts.

Hůrka, K., Čepická A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha.

Ruppert, E.E.; Fox, R.S.; Barnes, R.D. Invertebrate zoology 2004: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA: Brooks/Cole, 963 s.

Volf P., Horák P. a kol., 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.

Zrzavý J. 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha.

 

Další studijní opory jsou vystaveny na:

https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?id=8f0b84ce81f833369ce04787e69c2a86&tid=&do=predmet&kod=OPBB2B111A

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html