SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of Preschool Education III - OKB7315203
Title: Teorie předškolní vých III
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKB01N121A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Pre-requisite : OKB7315202
Interchangeability : OB7215203
Is pre-requisite for: OKB7315320
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (18.12.2018)
Theory of Preschool Education III The first part of the subject focuses on pedagogical researches, research methods suitable for various types of applied research in educational processes and on research and appropriate methods related to the studied branch. The research methods will be given in a context with a possible use in already assigned bachelor thesis. The second part of the subject will focus on the climate of the school / kindergarten, class / and its influence on the quality of educational activities, on children's group and on the relationships of the teachers. The importance of the climate as a hidden curriculum will be introduced. In connection with this topic, the further content of the subject will be oriented to the personality of the kindergarten teacher, the specifics of the work with pre-school children and in connection with this, the competences of the kindergarten teacher will be deduced (in the context of pedagogical psychology and pedagogy). It will be continuously responded to students' questions and experiences – e.g. after returning from their practical training. The main topics of the subject for the oral exam will be given during the semester. The oral exam will verify the knowledge of the previous subjects Theory of Preschool Education I and II, which were finished with a credit.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (01.02.2018)

V první části semestru je cílem se koncentrovat na výzkumy vhodné pro různé druhy aplikovaného šetření v pedagogických procesech a na výzkumné metody související se studovaným oborem.
Cílem druhé části semestru je zaměřit se na osobnost učitele v mateřské škole, na jeho kompetence a na specifika školního klima v MŠ - na rizika a podporu kvality.

Literature - Czech
Last update: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2014)

Grecmanová,H. Klima školy. olomouc: Hanex, 2008.

Kasíková,H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.

Kašová,J.a kol. Škola trochu jinak-projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž: IUVENTA, 1995.

Koťátková, S. Učitelé vytvářejí školní klima. Informatorium 3-8, 2006, 4. 3, s. 8-9.

Koťátková,S.Sociální dovednosti a komunikativní dovednosti učitelky mateřské školy. Predškolská výchova. 2003/04, č.3, s.1-5. ISSN 0032-7220.

Koťátková,S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada Publishing,2008. ISBN 978-80-247-1568-1.

Koťátková,S. Kvalita sociálního klimatu a potřeby učitelek mateřských škol. Studia paedagogica. 2009, č.2, s.69-84.

Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.

Mertin, V., Gilernová,I. Psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál, 2003.

Pasch,M.,Gardner,T.,G.aj.Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál,1998.ISBN 80-7178-127-4.

Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum,1998

Průcha,J.: Pedagogický výzkum, uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum,1995.

Průcha,J., Koťátková, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (01.02.2018)

Zkouška bude obsahovat okruhy z tohoto předmětu Teorie předškolní výchovy III i z předcházejících dvou předmětů Teorie předškolní výchovy I, II, které byly zakončovány zápočtem. Okruhy ke zkoušce budou studentům předány v první třetině semestru. Požadavkem ke zkoušce v prezenčním studiu bude aktivní účast na výuce. V kombinovaném studiu bude zadán seminární úkol (z důvodů menšího rozsahu výukových hodin), který bude tématicky vycházet z jednotlivých částí předmětu a ze zkušeností studentů ze školní praxe. Seminární úkol musí být vyučujícímu doručen 10 dnů před přihlášeným termínem zkoušky s mailovým kontaktem na studenta.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html