SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Selected Themes in Educational and Social Psychology - OKB7313209
Title: Vybraná témata z pedagogické a sociál.psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Interchangeability : OB7213209, O07213052
Annotation - Czech
Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2013)
Cílem kurzu je získat představu o předmětu, metodologii a hlavních teoriích sociální a pedagogické psychologie a osvojit si psychologickou perspektivu vůči školní realitě. Obsah kurzu tvoří následující témata: 1. vymezení disciplín, 2. rodinná a školní socializace, interakce mezi školou a rodiči, 3. kognitivní a sociální učení, 4. vztah k poznávání, individuální zvláštnosti učení, 5. sociální role, konflikty rolí, identita, 6. sociální skupiny, dynamika a struktura, vedení, školní třída, 7. sociální komunikace, verbální a neverbální, 8. sociální vnímání a poznávání, stereotypy a předsudky, 9. interakce mezi učitelem a žákem, pojetí žáka, 10. motivace k učení, diagnostika a rozvoj, 11. příčiny školní neúspěšnosti, socio-kulturní handicapy, 12. učitelská profese, psychologická náročnost Podmínkou k ukončení kurzu je: 1. zpracovat seminární práci (její zaměření si studující zvolí z několika možností, které budou představeny na úvodním setkání), 2. zpracovat výtah z odborného článku, 3. absolvovat písemný test
Literature - Czech
Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2012)

Bendl, S. - Kucharská, A.: Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha, PedF UK 2008.

Čáp, J.: Psychologie vyučování a učení. Praha, Karolinum 1994.

Výrost, J. - Slaměník, I.: Sociální psychologie. Praha: ISV nakladatelství 1997.

Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Praha: Academia 1999.

Helus, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum 1992.

Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. Praha, SPN 1988.

"Rodina a škola". Časopis Pedagogika. 1999, 1. Monotem. číslo.

Vágnerová, M. - HadjMoussová, Z. - Štech, S.: Psychologie handicapu. Praha, Karolinum 2004. (kapitola S. Štecha)

Další publikace budou doporučeny na přednáškách.

Course completion requirements - Czech
Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2013)

Podmínkou k ukončení kurzu je:

- zpracovat seminární práci (její zaměření si studující zvolí z několika možností, které budou představeny na úvodním setkání) 

- zpracovat výtah z odborného článku

- absolvovat písemný test

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html