|
|
|
||
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
|
|
||
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Cílem předmětu je rozšířit vědomostní a dovedností základ ze zimního semestru 2. ročníku studia. Hlavní důraz ve výuce bude uplatněn na propojení pěveckých, instrumentálních a poslechových aktivit a hlubší osvětlení hudebně didaktických principů vzdělávání u předškolních dětí.
|
|
||
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
ZEZULA,J.-JANOVSKÁ,O. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN 1985,2.vydání, s.280. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ 1997, 2001, 56 s., ISBN 80-902662-4-X. KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál 1999, s.143, ISBN 80-7178-306-4. Šimanovský Z., Tichá, A., Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999, 80-7178-323-4 ŠIMČÍK,D: Rytmizujeme 33 slovenských prísloví a porekadiel. Prešov: Rokus 2002, 1. vydání, ISBN:80-89055-15-x. VISKUPOVÁ,B.:Hudebně pohybové hry. Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49. VISKUPOVÁ, BOŽENA. Hudba a pohyb.Praha: SPN 1987. VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky. Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5. JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., č. 02/53 14-623-89. HURNÍK, I., EBEN, P.: Česká Orffova škola, 1. díl.Praha : Supraphon 1983, s.53., č. 16/2 02-263-69. ŠIMČÍK,D.: Rytmizujeme 33 slovenských prislovi a porekadiel. Prešov: Rokus 2002, ISBN:80-89055-15-x. HERDEN, J. Hudba pro děti. Vysokoškolská učebnice. Kolář J (s.25 - 47, Jenčková E. (s. 90 - 124), .Praha: UK 1992, s.193, ISBN 80-7066-522-X. HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Posloucháme hudbu se žáky1. st. ZŠ.Praha: Scientia 1994,s.119, ISBN 80-85827-56-5. HERDEN, J. Hudba jako řeč. O poslechu doma i ve škole. Praha:Scientia 1998,s.89, ISBN 80-7183-126-3. HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683. |
|
||
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
V plánovaném rozsahu výuky budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce v úvodních hodinách a samostatná práce. Studentky obdrží plán výuky a v něm budou vyznačeny i úkoly při zpěvu a hře na Orffovy hudební nástroje. V úvodní hodině vyučující zopakuje látku z minulého semestru a ukáže vhodnou motivaci k písni, její nácvik a následně představí uplatnění rytmických hodnot (rytmu, pulzace, metra, ostatinata) při hře na dětské hudební nástroje z Orffova instrumentáře. Seznámí studenty i se systémem, jak vypracovat písemnou přípravu. Od učitele studenti obdrží na počátku semestru všechny metodické náměty a seznam odborné literatury a pokyny k vypracování seminární práce. |
|
||
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Stanovené seminární práce, zápočet |
|
||
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Konkrétní výuka bude mít následující obsah: a) didaktické zásady v hudebním vyučování včetně příkladů jejich uplatňování v praxi b) vyučovací metody a diferenciace žáků v hudební výchově c) integrace hudebních činností s ostatními estetickovýchovnými činnostmi na příkladech d) struktura vyučovací hodiny a příprava učitele na vyučování, včetně mimoškolní hudebně osvětové práce s předškolními dětmi e) poslechové činnosti u dětí v předškolním věku V rámci předmětu bude představena česká adaptace Orffovy školy, jak byla vypracována I. Hurníkem, P. Ebenem, B. Viskupovou a P. Jurkovičem. V semináři budou propojeny pěvecké a klavírní dovednosti a rovněž i hra na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti se seznámí s popisem a využitím Orffových hudebních nástrojů, zaměří se na práci s motivem, hudební větou, na improvizaci závětí k danému rytmickému a později i melodickému předvětí, na vymýšlení variací na danou hudební myšlenku ve smyslu změn rytmických i rytmicko melodických, na rondo rytmické a melodické při zapojení různých bicích a melodických orffovských nástrojů. V rámci předmětu budou studenti hrát a zpívat vybrané lidové a umělé písně uvedené v 1. dílu České Orffovy školy, budou vymýšlet využití Orffových hudebních nástrojů při zpěvu písní nebo při hudebně pohybových projevech na lidové písně, které se učili v předmětu Hra na klavír. Naučí se další umělé písně, které jsou vhodné pro domácí rodinné muzicírování. V rámci hudebně poslechových aktivit bude představena hudba jako řeč, při které dojde k analýze pohybu hudebně výrazových prostředků na formálním půdorysu modelových příkladů poslechových skladeb. Důraz bude položen na zážitek. V rámci seminární práce studenti vypracují partitury 5 písní pro děti v předškolním věku s uplatněním hry na zobcovou sopránovou flétnu, bicí i melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře a klavíru. S pomocí klavíru se připraví na jejich nácvik se studenty v rámci výuky. V kombinované formě studia studenti si sami vyberou vhodný didaktický článek z odborných časopisů Hudební výchova (ČR) a Múzy v škole (SR). Bude se obsahově týkat například didaktiky hudební výchovy, instrumentální činnosti nebo poslechu hudby dětí v mateřských školách. Student si vybere jeden článek vypracuje referát v rozsahu 3 stran textu. V jeho závěru se zamyslí nad pedagogickou dedukcí uvedených myšlenek do problematiky učitelské praxe v MŠ. |
|
||
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Vstupní požadavky nejsou stanoveny. |