SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Playing the Piano II - OKB7308140
Title: Hra na klavír II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2016
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 3 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Annotation -
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2010)
Developing piano technique by practising songs and small performance pieces for preschool children, differentiating classwork according to the quality of technical ability. Applying music theory in practical harmony on the piano during song accompaniment, transposition, accompaniment styling.
Aim of the course - Czech
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

Cílem  discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů II je pokračovat ve výcviku hry doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit studenty několik přednesových skladeb, které jsou vhodné  pro pedagogické využití  u dětí v předškolním věku.

 

Literature - Czech
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.

DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými písněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.

KODEJŠKA,M. Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ. Praha: (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.- B program, C program. Praha: (kompendium) 2005.

MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.

Teaching methods - Czech
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

V plánovaném rozsahu přímého vyučování v kombinované formě studia  budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou v nepřímé formě vzdělávání zadávány domácí práce v oblastech studia samostudia klavírní hry. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu B (základní zkušenost např. ze SPGŚ a nebo několika ročníků ZUŠ) nebo C (pokročilá zkušenost). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní. 

Requirements to the exam - Czech
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

zápočet

Syllabus - Czech
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

Program pro studenty mírně pokročilé s programem B:

I. Přednesové skladby z klavírní školy pro začátečníky:
Vaňhal, J.K.: Allegretto, KŠ I, č. 95, s.60,  Ryba,J.: Teče, voda, teče, KŠ, č. 98, s.61, č. 25, s. 88,  Hurník,I.: Smutná písnička, Nečasová,J.: Ráno+Večer, Nečasová,J.: Princezna

II. Hra jednooktávové stupnice pravou rukou úhozem shora: Fdur, G dur, A dur, H dur

 

III. Hra akordické kadence T-S-D-T levou rukou: F dur, G dur, A dur, H dru

IV. Hra  akordické kadence T-S-D-T jako  valčíku, polky, pochodu,
rozloženě a kombinovaně:
C, dur, D dur, E, dur, F dur, G dur, A dur, H dru

V. Hra a  zpěv uvedených písní v transpozicích  a ve styl. doprovodu v tóninách od C dur do H dur: Posvícení, Běží liška, Slepičko má, Myšičko, myš, Listopad, Z jedné strany chvojka, Adámku náš, Šel myslivec

VI. Hra a zpěv písní pro ZŠ v C dur s akordickým doprovodem: Skákal pes, Prší, prší,Halí,belí,Dú, Valaši,dú,Šel zahradník,Maličká su, Nic nedbám, Kalamajka, Zahrajte mi,Pohádka,Komáři,Beskyde, Beskyde,Ach,synku,Okolo Frýdku,Já do lesa,Když jsem byl malučký,Já mám koně,Žežuličko,Dú, kravičky,Rybička maličká,Škubejte kravičky,Vyletěla z okénečka,Travička zelená,Pod naším okýnkem, Šel tudy,Pec nám spadla          

Program pro studenty mírně pokročilé s programem C:

I. Interpretace  přednesových  skladeb  pro  děti předškolního a mladšího školního   věku na klavír: Koželuh,I.:Andante,str.8, Neff,Ch.G.: Allegretto,s. 9, Sarauer,A.: Strašpytel ve tmě, s. 10, Hurník, I.: Smutná písnička,s.10, Diabelli, A.: Allegretto


II. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro dětí
A) Dovednost zahrát a zazpívat 20  písní pouze s akordickým doprovodem (T,S,D) v   tóninách: C dur, D dur, E dur, F dur, G dur, A dur, H dur.

B) Doprovodit  20  určených  písní  v  tóninách  C dru, D dur, E dur, F dur, G dur, A dur, H dur  pomocí základních  akordů  z  harmonické  kadence  (T,S,D)  ve  formě pochodu,   polky,   kombinovaně,   ve   valčíku  a  rozloženém doprovodu.       

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html