The subject provides introduction to educational-psychological diagnosis of children and juveniles. It describes diagnostic criteria, diagnostic process and chosen diagnostic methods.
Last update: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
Předmět poskytuje studentům uvedení do problematiky pedagogicko-psychologické diagnostiky. Popisuje diagnostická kritéria, diagnostický proces a vybrané diagnostické metody.
Aim of the course -
Last update: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
The course objective is prime quality of professional competence within application of diagnostic techniques necessary for teacher's and tutor's work. Further more there is motivation to targeted cooperation with parents and other professionals operating within education and training of children and youth (educational advisers, pedagogical - psychologist specialists of Pedagogical - psychologist advisory centres, Social departments, Section of children's care and so on.).
Last update: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
Cílem kurzu je zkvalitňování učitelských kompetencí při využití diagnostických metod nezbytných pro práci pedagogického pracovníka. Dále motivace k cílené spolupráci s ostatními odborníky působícími při výchově a vzdělávání dětí a mládeže (výchovný poradce, pracovník pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogického centra, sociálního odboru, oddělení péče o dítě apod.).
Literature -
Last update: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (28.10.2019)
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H & H, 1992.
HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha : UK PedF, 2002.
HRABAL, V. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 1989.
HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002.
CHRÁSKA,M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999.
ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001.
Last update: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H & H, 1992.
HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha : UK PedF, 2002.
HRABAL, V. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 1989.
HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002.
CHRÁSKA,M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999.
ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (28.10.2019)
Case study of a pupil or classroom diagnosis.
Last update: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)
Požadavky ke KZ:
práce materiálového typu - diagnostika žáka nebo školní třídy
Syllabus -
Last update: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)
Specification of educational and psychological diagnostics. School guidance systems. Supporting system in education.
Issues dealt with by diagnostics. Diagnostics of pupil. Dagnostics of school classroom.
Characteristics and application of educational and psychological diagnostics. Evaluation and measurement. Questionnaires. Interveiw. Sociometry. Observation. Projection methods. Anamnesis. Analysis of record
Overview of selected psychological tests.
Last update: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
Vymezení a pojem pedagogicko-psychologické diagnostiky. Školní poradenské služby. Podpůrný systém ve školství.
Oblasti diagnostiky. Individuální diagnostika žáka. Diagnostika školní třídy.
Charakteristika a uplatnění metod pedagogicko-psychologické diagnostiky. Edukometrie. Dotazníky. Rozhovor. Sociometrie. Pozorování. Projektivní metody. Anamnéza. Analýza dokumentů.
Ilustrace vybraných psychologických testů (např. WPPSI, WISC III, IST 2000, Raven, VIT, projektivní metody - kresba rodiny, začarované rodiny, stromu, FDT, test ŠZ Jirásek, test laterality Žlab, Matějček, Edfeldtův test, test obkleslování Matějček, SPAS, JEPI, SO-RA-D, MCI, CES, B 3, B 4).