SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Counselling, Pedagogical Assessment and Intervention, Prevention of Speech and Language Disorders - OKB03Q502A
Title: Poradenství, diagnostické a intervenční činnosti učitele, logopedická prevence a péče
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 7
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (08.09.2023)
1) Diagnostické a intervenční činnosti v práci učitele - kontext, metody, prostředky. 2) Rizikové skupiny žáků, oblasti a potřeby diagnostiky a intervence, spolupráce s rodinou. 3) Diagnostika a možnosti rozvoje zrakového vnímání. 4) Diagnostika a možnosti rozvoje sluchového vnímání. 5) Diagnostika a možnosti rozvoje prostorové orientace a seriality. 6) Diagnostika a možnosti rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky. 7) Zhodnocení vývoje řeči a komunikace, možnosti realizace logopedické prevence v MŠ. 8) Diagnostika školní zralosti, rizika vzniku specifických poruch učení. 9) Plánování poskytování podpůrných opatření 1. stupně a vyhodnocování jejich efektivity. 10) Preventivní a intervenční programy v práci učitele.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (16.09.2023)

Název předmětu

Poradenství, diagnostické a intervenční činnosti učitele, logopedická prevence a péče

Kredity

7

Zakončení

Zk

 

 

Přímá výuka

 

Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu:

20

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

40

Samostudium literatury (za semestr)

30

Práce se studijními materiály (za semestr)

40

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

40

 

 

Plnění předmětu

 

Příprava na zkoušku a zkouška

40

Distanční výuka v případě karanténních opatření proběhne případně v čase setkání na platformě Zoom. Studenti budou aktuálně informováni prostřednictvím mailu.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (08.09.2023)

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.

LIPNICKÁ, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1179-2.

MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství, 3. přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-174-5.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

OPATŘILOVÁ, Dagmar. Psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí s SVP. Brno: MUNI, 2006. ISBN 80-210-3977-9. 

SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

ŠVANCAROVÁ, Dana, Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Dyscentrum, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (08.09.2023)
zpracování plánu pedagogické podpory na základě poskytnuté nebo vlastní kazuistiky.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html