SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Developmental Psychology - OKB03Q202A
Title: Základy vývojové psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
Interchangeability : OPB03Q202A
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)
The course Introduction to Developmental Psychology is focused on introducing students to one of the basic psychological disciplines. During the semester, they will get acquainted with the most well-known theories of children's development, as well as with the characteristics of individual periods in the development of an individual from birth to old age. Current topics and changing trends in contemporary developmental psychology will be also reflected.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (10.02.2022)
Celková časová zátěž studenta 150,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 5
Přidělené kredity 5
Zakončení Zk
   
Přímá výuka  
Přednášky: 3
Cvičení: 0
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 40
Práce se studijními materiály (za semestr) 20
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 20
Příprava na zápočet 10 
Příprava na zkoušku a zkouška 20
   
Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu: 12
Literature - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)

ADLER, Alfred. Psychologie dětí: děti s výchovnými problémy. Vyd. v čes. jazyce 1. Praha: Práh, 1994, 146 s. Individuální psychologie. ISBN 80-858-0922-2.

BOWLBY, John. Vazba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 356 s. ISBN 978-807-3676-704.

LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0098-9.

LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.

MATĚJČEK, Zdeněk, Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7.

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8309-9.

PIAGET, Jean, Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5.

ŘÍČAN, Pavel et al. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-802-4710-495.

SHAFFER, David R. ... [et]. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012, ISBN 01-765-0349-8.

ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 247 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0877-4.

THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (30.01.2023)
Témata:
1)    Vývojová psychologie a determinanty psychického vývoje - její předmět, metody.
2)    Prenatální, novorozenecké období a kojenecké období – nejdůležitější vlivy v daném období. Ranná interakce, význam mateřské osoby v novorozeneckém období. Ranný kognitivní a sociální vývoj.
3)    Batolecí období – psychomotorický vývoj, vývoj řeči, teorie separace a individuace.
4)    Předškolní období.
5)    Významné teorie periodizace vývoje (Erikson, Piaget, Freud) - kognitivní vývoj, sociální vývoj, hra.
6)    Školní věk a adolescence – školní zralost, nástup dítěte do školy, rozvoj kognitivních funkcí. Změny v období adolescence, hledání identity.
7)    Dospělost a stáří – změny v pojímání těchto období, významné milníky.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)

Předmět bude zakončen písemným testem. K němu mohou studenti přistoupit po splnění seminárních postupné úkolů v Moodle.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8634

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html