SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Final Teaching Practice with Seminary - OKB03N603A
Title: Závěrečná pedagogická praxe se seminářem
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zdeňka Lodlová
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)
The aim of the course is to connect the acquired knowledge and skills and to independently prepare, implement and evaluate larger sections of educational work (leading a whole day, implementing a thematic unit, project) in a preschool institution. The aim of the internship is to demonstrate the ability to work independently and professionally with preschool children. The main task of the two-week teaching practice is the preparation and implementation of specific sections of educational work, their subsequent reflection with emphasis on self-reflection, familiarisation with the school and class educational programme and respect for the age and individual needs of preschool children.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)

Cílem kurzu je propojit získané vědomosti, dovednosti a samostatně připravit, zrealizovat a evaluovat větší úseky vzdělávací práce (vedení celého dne, realizace tématického celku, projektu) v předškolním zařízení. 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)

KREJČOVÁ, Věra, POCHE KARGEROVÁ, Jana a SYSLOVÁ, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 182 stran. ISBN 978-80-262-0812-9.

MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X.

MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2018.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006]. 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Autoevaluace mateřské školy: metodická příručka k vlastnímu hodnocení. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 44 s. ISBN 978-80-87000-32-8.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 48 s. ISBN 978-80-87000-34-2.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6.

SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 158 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4309-7.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)
Témata:
1) Konstituování osobitého učitelského přístupu jednotlivých studentů (individuální vnitřní model žádoucích pedagogických kompetencí).
2) Příprava, realizace a reflexe vlastního tématického celku či projektu v MŠ (vzdělávací práce v rozsahu 2 týdnů): zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb dětí, diferenciace v práci s heterogenní skupinou dětí v MŠ, zohlednění vzdělávacího kontextu v dané třídě ve vztahu k ŠVP a TVP, komplexní a integrovaný přístup k plánování, realizaci a evaluaci pedagogické práce, podpora kvality volné hry, důraz na vlastní aktivitu dítěte a pluralitu vzdělávacích metod a forem podporujících participaci dětí na edukačních procesech, vlastní pozice pedagoga jako partnera a facilitátora ve vzdělávání dítěte, kooperace s dalšími pedagogy ve třídě, interakce s rodiči, dokumentace pedagogické práce s jejím využitím pro podporu dětí a přesahem do interakce s rodiči, zkušenost s administrativními úkoly učitelky atd.
3) Ověření začátečnické učitelské způsobilosti.
4) Význam sebereflexe v profesním růstu učitele/učitelky v předškolním vzdělávání (konfrontace reflexe, vlastní intervence, impulz k individuálním změnám v oblasti profesních dovedností).
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)

Studenti odevzdají profesní portfolio za všechny předchozí praxe včetně závěrečné praxe, budou portfolio prezentovat a hodnotit portfolia dalších studentů.

Pokyny ke zpracování portfolia budou uvedeny v Moodle a studenti se s nimi seznámí na prvním setkání kurzu.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)
Odkaz na kurz v Moodle je:https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8670.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html