SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specifics of Eork with Children with School Deferment - OKB03N602A
Title: Specifika práce s dětmi s odkladem školní docházky
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Tereza Niková
Pre-requisite : OKB03N401A
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)
The aim of the course is to familiarize students with the diagnosis and education of children with postponed schooling. Students will gain knowledge about school maturity and readiness. They will become familiar with the educational issues of children with ESL and their transition to elementary school. The course will focus on the educational diagnosis of children who have already been diagnosed with ESL and children who are not mature and ready enough to transition to elementary school and could be proposed for ESL. Furthermore, the content of the course is to gain an understanding of methods that support the readiness of children with ESL to enter primary school. The course also includes discussion of experiences from teaching practice.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)
Cílem kurzu je seznámit studenty s diagnostikou a vzděláváním dětí s odkladem školní docházky. 
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)

Vyčíslení studijní zátěže 4 kredity - celkem 120 h. Z toho

Přímá výuka:     10

Samostudium literatury (za semestr)   15

Práce se studijními materiály (za semestr)  20  

Plnění prubeznych úkolů (za semestr)    20

Seminární práce     35

Příprava na zápočet 20

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. iii, 100 stran. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0793-9.

DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-373-5.

KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-359-8.

KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D. Bezstarostné roky? Kroky a krůčky předškolním věkem. Praha: Scientia, 2003.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D&H, 1998. ŠULOVÁ, L. Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-542-9.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 142 stran. ISBN 978-80-262-1092-4.

PUGNEROVÁ, Michaela a Ivana DUŠKOVÁ. Z předškoláka školákem. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0573-1.

SYSLOVÁ, Zora, KRATOCHVÍLOVÁ, Jana a FIKAROVÁ, Táňa. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 125 stran. ISBN 978-80-262-1324-6.

VERECKÁ N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha, Lidové noviny 2002. ISBN 80-7106-474-2.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)

Témata:

1) Pedagogická diagnostika školní připravenosti a školní zralosti.

2) Odklady školní docházky v českém vzdělávacím systému.

3) Spolupráce MŠ, ZŠ a rodiny ve vztahu k dítěti s OŠD.

4) Návaznost preprimárního a primárního vzdělávání.

5) individuální podpora dětí s OŠD, přístupy a metody podpory dětí s OŠD (např. metoda HYPO).

6) Diskuze nad problematikou OŠD a sdílení zkušeností z praxe (vysoké počty dětí s OŠD, poruchy učení, způsoby hodnocení dětí, výstupy předškolního vzdělávání, domácí vzdělávání, zahájení povinného vzdělávání v MŠ v pěti letech, povinný předškolní ročník, přípravná třída atd.).

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)
Předmět je zakončen zápočtem. Jeho udělení je podmíněno aktivní účastí na výuce, splněním dílčích úkolů v Moodle prostředí a na setkáních a seminární práce. Součástí udělení zápočtu je i účast na závěrečném setkání a sdílení zkušeností z pedagogické praxe.
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8669
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html