SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Inclusion, Multiculturalism and Didactic Approaches - OKB03N501A
Title: Inkluze, multikulturalita a didaktické přístupy
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
PhDr. Petra Ristić, Ph.D.
Pre-requisite : OKB03N402A
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (18.09.2023)
The course focuses on the development of students' competences in the field of supporting collaborative learning in kindergarten. Students will learn about the development of the concept of integrative and inclusive approaches in preschool education in a broader sense, gain insight into the theoretical anchoring of approaches that deal with the diversity of children's cultural backgrounds and their identity (multicultural, intercultural, transcultural approach in education). Particular attention is paid to children from socially disadvantaged backgrounds and the possibilities of supporting these children and their families by teachers and pre-school institutions. The course aims to develop students' sense of justice, solidarity, tolerance and socio-cultural diversity. It leads students to be committed to combating manifestations of intolerance, xenophobia, discrimination and racism in preschools and to be able to didactically transform these issues in their work with preschool children.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (18.09.2023)
Celková časová zátěž studenta 105,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 4
Přidělené kredity 4
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky a cvičení celkem 10
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 15 hodin

Studenti budou studovat literaturu vztahující se k tématům kurzu, vyzkouší si práci nejméně s jednou didaktickou metodou v interakci s dětmi v FMŠ. Budou pracovat ve skupinách  na úkolech. Studenti plní průběžné úkoly mezi setkáními. Část úkolů budou realizovat v FMŠ s dětmi. Zpracování svých úkolů budou vkládat do Moodle, kde pro ně bude rovněž studijní literatura, videa z praxe a další metodické materiály.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (18.09.2023)

BOOTH, T., AINSCOW, M. a D. KINGSTON. Index for inclusion. Developing play, learning and participation in early years and childcare. CSIE, 2006.

FELCMANOVÁ, Alena a kol. Persona dolls: panenky s osobností: jak rozvíjet prosociální postoje dětí. Překlad Klára Jansová. 1. vydání. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., Vzdělávací program Varianty, 2015. 118 stran. ISBN 978-80-87456-62-0.

HALL, Nadia Saderman. Creative resources for the anti-bias classroom. Albany: Delmar, 1999. xiv, 354 s. ISBN 0-8273-8015-1.

LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Překlad Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 463 stran. ISBN 978-80-262-1123-5.

LINHARTOVÁ, Tereza a LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. 190 stran. ISBN 978-80-88171-18-8.

MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Portál, 2015, 204 s., ISBN 978-80-262-0915-7

MORVAYOVÁ, P. -  MOREE, D. Od multikulturní výchovy k vhledu. 1. vyd. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2009. ISBN 978-80-86961-86-6. s 75 - 111.

PREISSOVÁ, Andrea, ed. a ŠVACHOVÁ, Irena, ed. Protipředsudkové vzdělávání v kontextu multikulturalismu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 206 s. Sborník; č. 2013/54. ISBN 978-80-244-3413-1.

SUCHÁNKOVÁ, Hana a kol. Multikulturně v teorii i praxi [CD-ROM]. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. Monografie. Požadavky na systém: Adobe Acrobat Reader. ISBN 978-80-7414-617-6. Dostupné také z: http://neflt.ujep.cz/sites/default/files/multikulturne_v_teorii_i_praxi.pdf.

Elektronické zdroje:

inkluzivniskola.cz

https://www.clovekvtisni.cz/co-delame/vzdelavaci-program-varianty/persona-dolls

https://mkc.cz/cz/

https://www.eduin.cz/

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (18.09.2023)
Témata:
1) Multikulturalita, interkulturní a transkulturní přístup, resp. přístupy zabývající se rozmanitostí kulturního zázemí dětí a jejich identitou.
2) Vývoj pojetí integrativních a inkluzivních přístupů v předškolním vzdělávání v širším pojetí.
3) Legislativní zakotvení interkulturní výchovy v českém vzdělávacím systému; interkulturní výchova a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
4) Protipředsudková výchova v mateřské škole a didaktické uchopení pedagogické práce s rozmanitostí (seznámení s vybranými didaktickými materiály pro předškolní vzdělávání: např. Persona Dolls, Carly apod.)
5) Didaktické přístupy zaměřené na podporu dětí ze sociálně znevýhodňujícího prostředí (metoda Grunnlaget apod.)
6) Podpora interkulturního a mezináboženského porozumění v prostředí mateřské školy; komunikace s dětmi a rodiči.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (18.09.2023)

Požadavky k zápočtu:

  • Aktivní účast na semináři (min. 80 %).
  • Seminární práce: Vyzkoušení, dokumentace realizace a reflexe jedné metody podporující inkluzi v MŠ. Zpracování seminární práce bude specifikováno na 1. setkání
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (18.09.2023)

Studijní opory jsou vytvořeny v MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8657 (heslo získají studenti na 1. setkání v semestru).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html