SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development of mathematical literacy - OKB03M303A
Title: Rozvoj matematické pregramotnosti
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michaela Kaslová
Teacher(s): PhDr. Michaela Kaslová
Interchangeability : OPB03M303A
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Cílem kurzu je podnítit autonomní myšlení posluchačů, zvýšit jejich intelektuální sebevědomí a odstranit obavy z matematiky.
Studenti si mají vytvořit představu toho, co tvoří podstatu matematiky, respektive matematického myšlení a komunikace.
Akcent je v předmětu kladen na konstruktivistické přístupy a pojetí komplexních aktivit v rámci konstruktivistických divergentních didaktických struktur a vytvářejí se u nich podmínky pro rozvoj kritického  myšlení v PMG.

Descriptors -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (04.10.2022)

 

Indirect teaching will be supported by Moodle and contact by MicrosoftTeams

Study: direct teaching 10 h, self-study, preparation for teaching 65 h, final test preparation 15 h

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

BENTELY, P. J. Kniha o číslech. Praha: Rebo, 2013. ISBN 978-80-255-0649-3.

CAROLL, L. Logika hrou. Praha: Pressfoto, 1972. 59-303-70.

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2022. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. Prelogické myšlení. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (76 – 101). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1.

KASLOVÁ, M. Zebra problem solving for children aged 5-10 years In Quaderni della Diddatica, 4 pp. 2023

KASLOVÁ, M. Transformace v předmatematické gramotnosti. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (102-119). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1.

KASLOVÁ, M. Celek a jeho části.  Studijní text pro kurzy ESF. Pardubice: CCS, 2014 (bez ISBN).

OPAVA, Z. Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.

TANSKÁ, N. Co mi řekl semafor. Praha: Albatros, 1988.

Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Studenti si dle pokynů vyučujícího před každou výukou prostudují z povinné  literatury zadané téma, což se v následující výuce stává východiskem pro diskuzi či test; následná výuka již bude pouze prostudovanou problematiku strukturovat a prohlubovat.
Ke každému setkání bude zadán kontrolní test v Moodlu či přímo ve výuce. Domácí příprava bude mít dvě formy kontroly:a)  vložení písemné přípravy do Moodlu v daném časovém úseku; b) krátký test v průběhu semináře, c) diskuse k dané praktické činnosti (propojení prostudovaného s praxí).

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Témata:
1)    Úvod do logiky a logického myšlení, řešení problémů a práce s informací.
2)    Pojmotvorný proces, matematické pojmy – vznik v historii, rozvíjení matematických pojmů – podmínky (pojmy číslo; geometrický útvar 2D a 3D), modely a reprezentace pojmů, komunikace v matematice (slovní i grafická včetně obrazové).
3)    Úvod do metod řešení problémů (uvažování, usuzování, přiřazování, porovnávání, určování počtu, výběr, vylučování, strom řešení, poměřování, měření, odhad a ověření).
4)    Zobrazení v geometrii 2D a 3D (shodná i podobná); shodná rozložitelnost v teorii i praxi.
5)    Celek a jeho části; struktura celku; dekompozice, kompozice a korekce.
6)    Pojmy: tvar věci, tvar obrázku a tvar čáry;  čára a její role, cesta ke grafickému znaku.

7)   Prvky topologie; labyrinty, jednotažky.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

a) docházka 100 % (v krajním případě lze nahradit účawstí v kurzu pro prezeční studium)

b) aktivní účast ve výuce (připravenost, promyšlenost tématu a schopnost k probnlematice diskutovat, profesně argumentovat)

c) vypracování úkolů dle zadání buď k odevzdání prezenčně či do moodlu (u fotodokumentace s dětmi nelze vkládat do Moodlu) na každé prezeční setkání

d) úspěšné zvládnutí závěrečného testu nad 65 %

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html