Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)
The course lectures follow the thematic areas of the state bachelor's exam in music education with an emphasis on music psychology and didactics. The exercises take place partly in the premises of the faculty - they focus on the active management of musical activities with a diagnostic character, partly the teaching takes place in the form of auditions and practical management of musical activities in a kindergarten or in the preschool department of a children's ensemble. Topics: 1) Basics of music psychology (musical aptitudes-abilities-skills, diagnosis of musical abilities of preschool children motivated by a musical fairy tale), integrative approaches in music education. 2) Musical development of the child and its periodization. 3) Didactic principles in music teaching: creative activity and awareness, consistency and sequence, adequacy, clarity, combination of theory and practice, permanence. 4) Theoretical preparation for the creation of a series of implemented and reflected pedagogical preparations (a key part of the portfolio for the state final exam). 5) Preparation according to the circuits of the state final exam in music education. 6) Diagnostics of musical abilities through musical activities, presentation of parts of a musical fairy tale. 7) Listening and leading musical activities in a kindergarten or children's ensemble with joint reflection led by the teacher, written reflection.
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (12.09.2023)
Přednášky předmětu sledují tematické okruhy státní bakalářské zkoušky z hudební výchovy s akcentem na hudební psychologii a didaktiku. Cvičení probíhají částečně v prostorách fakulty – zaměřují se na aktivní vedení hudebních činností s diagnostickým charakterem, částečně probíhá výuka formou náslechů a praktického vedení hudebních činností v mateřské škole nebo v předškolním oddělení dětského souboru. Témata: 1) Základy hudební psychologie (hudební vlohy–schopnosti–dovednosti, diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku s motivací hudební pohádkou), integrativní přístupy v hudební výchově. 2) Hudební vývoj dítěte a jeho periodizace. 3) Didaktické zásady v hudebním vyučování: tvořivá aktivita a uvědomělost, soustavnost a posloupnost, přiměřenost, názornost, spojení teorie a praxe, trvalost. 4) Teoretická příprava pro vytvoření série realizovaných a reflektovaných pedagogických příprav (stěžejní část portfolia ke státní závěrečné zkoušce). 5) Příprava podle okruhů státní závěrečné zkoušky z hudební výchovy. 6) Diagnostika hudebních schopností prostřednictvím hudební činností, prezentace částí hudební pohádky. 7) Náslechy a vedení hudebních činností v prostředí mateřské školy nebo dětského souboru se společnou reflexí vedenou pedagogem, písemná reflexe.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)
Stručný popis přípravy na výuku: Příprava hudební pohádky, příprava v okruzích státní závěrečné zkoušky z HV, příprava na výstupy na praxi.
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)
KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1.
KMENTOVÁ, Milena. Témbrový sluch předškolních a mladších školních dětí ve světle pedagogického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2019. ISBN 978-80-7603-112-8.
KODEJŠKA, Miloš a Hana VÁŇOVÁ. Hudební výchova dětí předškolního věku. 1, Hudební schopnosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-7066-035-X.
KRÁLOVÁ, Eva, Miloš KODEJŠKA, Mária STRENÁČIKOVÁ a Maciej KOŁODZIEJSKI. Hudební klima a dítě. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-885-1.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání: včetně notových záznamů na CD. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika). 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-24939-6.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)
Témata:
1) Základy hudební psychologie (hudební vlohy–schopnosti–dovednosti, diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku s motivací hudební pohádkou), integrativní přístupy v hudební výchově.
2) Hudební vývoj dítěte a jeho periodizace.
3) Didaktické zásady v hudebním vyučování: tvořivá aktivita a uvědomělost, soustavnost a posloupnost, přiměřenost, názornost, spojení teorie a praxe, trvalost.
4) Teoretická příprava pro vytvoření série realizovaných a reflektovaných pedagogických příprav (stěžejní část portfolia ke státní závěrečné zkoušce).
5) Příprava podle okruhů státní závěrečné zkoušky z hudební výchovy.
Základní rysy současného pojetí hudební výchovy v předškolní pedagogice. Integrativní hudební pedagogika na příkladech. Příprava na vyučování a pedagogické hudební dovednosti.
Hudební vývoj dítěte do tří let.
Hudební vývoj dítěte od tří do šesti let.
Charakteristika hudebních schopností. Diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku.
Hudebně výrazové prostředky. Rozvoj hudební představivosti v jednotlivých hudebních činnostech.
Význam a varianty pěveckých činností v mateřské škole, hlediska výběru písní, nácvik písně. Rozsah hlasu a dětský pěvecký projev v ontogenetickém vývoji. Tonální cítění.
Integrace pěveckých činností s ostatními hudebními a esteticko-výchovnými činnostmi. Modely vokální intonace. Péče o dětský hlas. Hudebně sluchové schopnosti.
Význam a varianty instrumentálních činností v mateřské škole, rozdělení a metodika hry na dětské hudební nástroje. Rytmické cítění.
Základní principy hudebněvýchovných konceptů E. J-Dalcroze, Z. Kodály, C. Orff, S. Suzuki. Dětská hudební tvořivost.
Význam a varianty hudebně pohybových činností v mateřské škole, rozvoj hudebních schopností prostřednictvím hudebně pohybových činností. Hudební paměť.
Význam a varianty poslechových činností v mateřské škole, rozvoj hudebních schopností prostřednictvím poslechových činností. Sluchová pozornost, selektivní sluchová pozornost.
Hudební činnosti v logopedické prevenci, jejich varianty a vliv na jazykové roviny.
6) Diagnostika hudebních schopností prostřednictvím hudební činností, prezentace částí hudební pohádky.
Studenti předloží pro děti v předškolním věku poutavý příběh nebo pohádku, ve které se propojí jednotlivé součásti estetické výchovy. Využijí např. přímé řeči, obsah zvýrazní nakresleným obrázkem, vyrobenou učební pomůckou. Emocionální prožitek obsahu pohádky nebo příběhu prohloubí vlastní písní, která se váže k obsahu. Tak se prohloubí estetický prožitek z literární, výtvarné a z hudební výchovy. Budou zachována ti hlediska:
7) Náslechy a vedení hudebních činností v prostředí mateřské školy nebo dětského souboru se společnou reflexí vedenou pedagogem, písemná reflexe.
Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)
Úspěšné absolvování předmětu Didaktika estetických výchov prohlubující
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)
Studenti opakují a prohloubí své teoretické i praktické hudební znalosti a dovednosti (předkládají parciální úkoly), u zkoušky je prakticky prokáží (hra na klavír a zpěv písní v mollových tóninách, zpěv zadaných písní s fonogestikou, základní použití tonální metody L. Daniela, zpěv české státní hymny s taktováním).
Studenti se formou referátů podílejí na tématu Základy hudební psychologie.
Studenti připraví a prezentují transdidaktický koncept nazvaný Hudební pohádka. Student vytvoří pro děti předškolního věku pohádku, ve které propojí hudbu s ostatními uměleckými i mimouměleckými oblastmi (např. literární, poetickou, výtvarnou, dramatickou, přírodovědnou, motorickou, konstruktivní). Její části prezentují v seminární výuce. Odevzdání písemné podoby doplní nahrávkou hudební složky pohádky.
Studenti vytvoří a odevzdají sérii tří realizovaných a reflektovaných pedagogických příprav (stěžejní část portfolia ke státní závěrečné zkoušce, může navazovat na Hudební pohádku). Písemné řešení doplní nahrávkami hudební složky příprav.
Studenti realizují hudební činnosti v seminární výuce v MŠ nebo v dětském souboru.
Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (12.09.2023)
Odkaz na kurz v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8659