SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational and Social Psychology for Primary School Teachers - OKB01Q124A
Title: Pedagogická a sociální psychologie pro učitelství mateřských škol
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Pre-requisite : OKB01Q103A
Interchangeability : OPB01Q124A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.06.2019)
The course introduces basic topics of pedagogical and social psychology relevant for application in educational and school practice. Selected social themes are presented as a product of basic research in psychology and subsequently portrayed as part of the reality of teaching practice and everyday life in the school environment.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (07.02.2019)

Čáp j. - Mareš J. (2000): Psychologie pro učitele. Praha, Portál

Fontana D. (1997): Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál

Helus Z. (2004): Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál

Hennig, C. - Keller, G. (1996): Antistresový program pro učitele. Praha, Portál

Kolláriková Z. - Pupala B. ed. (2001): Předškolní a primární pedagogika. Praha, Portál

Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.

Mareš J. (1998): Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál

Pavelková I. (2003): Motivace žáků k učení. Praha, PeF UK

Pedagogika č.4/94, Povolání: učitel. Praha, PeF UK

PSPŠ(2005): Psychický vývoj dítěte od 1. do 5.třídy. Praha, PeF UK

Štech S. (1998): Dilemata a ambivalence učitelského povolání. in: Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha, PedF

Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (07.02.2019)

Klasifikovaný zápočet bude udělen na základě zápočtového testu.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (07.02.2019)

Témata kursu:

1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody. Jejich vzájemný vztah v učitelské profesi a školní praxi.

2. Základní témata pedagogické psychologie s akcentem na předškolní věk

- učení

- vnější a vnitřní podmínky učení - klima školy, styl vyučování, učební a poznávací styly žáka, zábrany v učení

- motivace

- sociokulturní prostředí a rodina dítěte jako významný fenomén školní práce

- osobnost žáka

3. Základní témata sociální psychologie s akcentem na předškolní věk

- socializační prostředí rodiny a školy

- sociální percepce, první dojem, chyby v percepci

- komunikace ve škole, sociální vlivy v komunikaci

- postoje

- vztah učitel-žák

- školní třída jako sociální skupina

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html