SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental Psychology and its Variability - OKB01Q119A
Title: Vývojová psychologie a variabilita psychického vývoje
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Pre-requisite : OKB01Q111A
Interchangeability : OPB01Q119A
Is pre-requisite for: OKB01Q130A
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (19.05.2019)
The course focuses on stages of human development with emphasis on development in childhood. Students will also learn about children with special needs and their development.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (13.09.2021)

V případě distanční výuky bude výuka probíhat prostřednictvím nahraných přednášek přístupných v Moodle. Další informace a přístup obdrží studenti mailem.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (18.09.2018)

ODBORNÁ LITERATURA ZÁKLADNÍ

BŘICHÁČEK, V. Raný vztah matky s dítětem. In Dunovský. J. a kol. Sociální pediatrie. Pra-ha: Grada, 1999.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. Postoje učitelů k integraci postižených. Speciální pedagogika, 4, 102 - 115.

KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997.

KOLUCHOVÁ, J. A KOL. Přehled patopsychologie dítěte. Praha: SPN, 1989.

MATĚJČEK, Z. Socializační proces. In Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001.

ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997.

SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Dítě mimořádně citlivé, vnímavé, tvrdohlavé, aktivní. Praha: Portál, 1998.

VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha: UK, 1993.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte předškolního věku. Praha, HTF 1995.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: HTF UK, 1995.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.

VÁGNEROVÁ, M. , HAJD MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: PedF UK 1992 (Liberec 1997 - Psychologie handicapu 1 - 4).

VÁGNEROVÁ, M.; VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj a jeho variabilita. Praha: UK, 1995.

 

Odborná literatura k jednotlivým typům handicapu či postižení bude doporučována na seminářích, bude zahrnovat naše i zahraniční monografie a časopisecké studie. Studenti se také seznámí se závaznými právními předpisy souvisejícími s inkluzivním vzděláváním

http://www.msmt.cz/vzdelavani/1-pravni-predpisy-a-souvisejici-dokumenty

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (19.05.2019)

1. Základní pojmy psychického vývoje

První tématický blok je zaměřen na základní pojmy a principy normality, variability a patolo-gie psychického vývoje. V úvodu to budou spíše obecnější informace, v závěru bude zmiňo-ván současný přístup k terminologii ve školství.

? Teorie normality, pojetí normality (norma statistická, sociokulturní, pragmatická, ideá-lová, dílčí, subjektivní)

? Kritéria normality v dětství

  • vývojové etapy, příp. vývojové úkoly dle autorů: Erikson, Kohlberg, Piaget, Freud
  • statistická, pragmatická, dílčí norma v dětství

? Kritéria normality v dospělosti

  • vycházející ze společenských požadavků na dospělého jedince (samostatnost: eko-nomická, sociální, emoční, pracovní uplatnění, partnerství, rodina)
  • vycházející z vývojových úkolů dospělosti (Erikson) ? proměnlivost v jednotlivých etapách dospělosti (např. krize středního věku aj.)
  • vycházející ze ?zdravého (optimálního) fungování osobnosti? (Syřišťová)

? Které z činitelů mají vliv na vývoj (běžný vs. patologický)? Biologické vlivy vs. spo-lečenské? Jaké mají tyto postoje dopad na přijetí, výchovu a vzdělávání postiženého jedince? Jak je chápou teorie:

  • Enviromentalismus
  • Nativismus
  • Interakcionismus

? Činitelé variability psychického vývoje

  • Dědičnost jako činitel vzniku odchylek v psychickém vývoji (genotyp, heriabilita, reakční norma, podíl vlivu dědičnost a prostředí, typické problémy vývoje dané dědičností)
  • Faktory prostředí (fenotyp, prostředí mění vs. stupňuje dědičné předpoklady, typo-logie vlivů prostředí, vlivy prostředí v různých etapách vývoje)

? Terminologie vývojových obtíží, vývojových poruch v dětském věku dle MNK-10 a DSM-IV.

? Současná terminologie ve školství dle školského zákona a navazujících vyhlášek (zejm. č. 72/2005 Sb. a 73/2005 Sb.): zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, so-ciální znevýhodnění

 

 

2. Rodina postiženého dítěte, rodinný kontext postižení

Druhé téma bude sledovat rodinu postižených/znevýhodněných jedinců. Podobně jako je ro-dina základním prostředím, ve které probíhá vývoj dítěte v normě, je i pro jedince s postiže-ním/znevýhodněním úloha rodiny neopominutelná. Přitom se musí rodina handicapovaných dětí vyrovnávat s celou řadou problémů. Sledovány budou i vazby mezi jednotlivými členy rodiny a případy, kdy je rodina zdrojem obtíží dítěte.

? Úloha rodiny pro zdravý vývoj dítěte, úloha rodiny pro vývoj postiženého dítěte, pro vývoj dětí s vývojovými odchylkami

? Úloha dítěte pro rodinu, jak ji naplňuje dítě s vývojovými obtížemi ? postižením?

? Rodina postiženého dítěte

  • reakce rodičů v případě narození dítěte s postižením
  • krize rodičovské identity dle Küblerové?Rossové: šok, popření, postupná akcepta-ce reality, vyrovnávání se s problémem, adekvátní či neadekvátní vyrovnání se (realistický postoj k situaci, optimální podpora vývoje ve shodě s možnostmi dítě-te, rozvoj obranných mechanismů k vyrovnávání, nevhodné výchovné styly)
  • doba vzniku odchylky / postižení, příčiny postižení a rodičovské postoje
  • změny rodičovských postojů k dítěti s postižením

? Systém rodiny s postiženým dítětem

  • hranice rodiny
  • subsystém partnerský
  • vztah rodičů k postiženému dítěte a jeho výchova, varianty nevhodných typů vý-chovy (hypeprotektivita a podporování závislosti dítěte na rodičích, perfekcionis-mus a náročnost, silné řízení, zanedbávající výchova, zavržení, odmítání dítěte)
  • subsystém sourozenecký (postižené dítě jako jedináček, postižené dítě jako starší sourozenec, postižené dítě jako mladší sourozenec, více postižených dětí v rodině)
  • životní cyklus rodiny s postiženým dítětem od kojeneckého věku až do dospělosti
  • zásady pro výchovu postiženého dítěte

? Rodina jako zdroj ohrožení vývoje dítěte (deprivace, subdeprivace, CAN, sociokultur-ní handicap aj.)

 

 

3. Osobnost jedince s postižením

Třetí tématický blok se bude věnovat individuálním zvláštnostem jedinců se zdravotním po-stižením, znevýhodněním, sociálním znevýhodněním. Sledovány budou možnosti plnění vý-vojových úkolů v jednotlivých vývojových etapách (od časného věku až do dospělosti) i dů-sledky, které může vývojový problém či postižení přinášet pro formující se osobnost dítěte.

? Vývoj jedince zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálními znevý-hodněním: vývojové úkoly v oblasti tělesné, psychické, emoční a sociální. Rizika a úskalí vývoje v jednotlivých etapách vývoje vzhledem k typu postižení / znevýhodně-ní.

? Specifické znaky vývoje jedince s postižením v časném věku, předškolním věku, v mladším školním věku, starším školním věku (puberta, adolescence), časné dospělosti.

? Vrozené a získané postižení a vliv na vývoj a osobnost postiženého jedince.

? Sebepojetí jedince s postižením.

? Formování osobnosti v průběhu socializace, sociální vlivy (rodina ? škola ? vrstevnic-ké vztahy aj.).

? Typologie osobnosti postiženého jedince vzhledem k typu obran dle Matějčka (typ se-lektivně adaptivní, typ pasivně apatický, typ s akcentovanou potřebou sociálního kon-taktu a vztahu, typ s převahou náhradního uspokojení).

 

 

4. Společnost a jedinec s postižením

Jedno z témat je věnováno postojům společnosti vůči jedincům s postižením/znevýhodněním. Bude postaveno na mapování posunu v přístupech k jedincům s postižením/znevýhodněním v důsledku změn ve společnosti, pracovat se bude s sociokulturní normou. Pozornost bude věnována také percepci změn v přístupech k užívání terminologie: defekt, postižení, znevý-hodnění, handicap aj. Postoje veřejnosti vůči postiženým jedincům (složky postojů, sociální akceptace, charakteristické rysy postojů, aj.)

 

 

5. Vývoj jedince s daným typem postižení

Pátému tématu bude věnována značná pozornost a bude tvořit cca polovinu výuky. Postupně se budeme zabývat specifickým průběhem vývoje jedince se daným typem postižení / znevý-hodnění, přičemž bude dáván důraz na sociální vlivy (rodina, škola, vrstevnická skupina..). Budou mapovány specifické obtíže a problémy, se kterými se u jedincům s postižením / zne-výhodněním v průběhu socializace můžeme setkávat. Sledovány budou také specifické vývo-jové znaky či zvláštnosti osobnosti jedinců s daným typem postižení. Nebude ani opomenuto vzdělávání, zejm. budou zmiňována pozitiva a negativa průběhu vzdělávání (integrace vs. speciální školství), hledány budou faktory úspěšné integrace do hlavního vzdělávacího prou-du.

Zabývat se budeme těmito problémy vývoje/postižením/znevýhodněním:

? poruchy vývoje rozumových schopností, jedinec s mentálním postižením

? pervazivní vývojové poruchy, poruchy autistického spektra

? jedinci s tělesným postižením, zdravotní znevýhodnění

? jedinci se zrakovým postižením

? jedinci se sluchovým postižením

? jedinci s poruchou komunikačních schopností

? specifické vývojové obtíže dětí v oblasti školního výkonu a specifické poruchy chová-ní u dětí školního věku

? jedinci se sociálním znevýhodněním (sociokulturní handicap, menšiny, sociální vylou-čení, žák cizinec aj.)

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (18.09.2018)

Předmět bude zakončen písemným testem založeném na obsahu přednášek.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html