SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specific Approaches to Child With School Attendance Postponement - OKB01N1H1B
Title: Specifika práce s dětmi s odkladem školní docházky
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Pre-requisite : OKB01N110A
Interchangeability : OPB01N1H1B
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
The aim of the lectures is to get acquainted with diagnostics and education of children with school attendance delay and to get an orientation on school maturity and school readiness. The content of the seminars is a discussion about the increasing number of children with ESD, prevention, pedagogical diagnostics, individual educational program, etc. Topics: Pedagogical diagnostics of school readiness and school maturity School attendance delays Cooperation between kindergarten and primary school Continuity of pre-primary and primary education Current problems (increasing numbers of children with PDD, learning disabilities, children's assessment, preschool standards, home schooling, start of compulsory schooling at age five, compulsory preschool, etc.)
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (08.09.2022)

Studijní zátěž: 6 hod přímá výuka, 25 hod sběr dat, příprava a zpracování seminární práce, 44 hodin samostudium odborné literatury a plnění průběžných úkolů dle zadání vyučující

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.06.2017)

Základní studijní literatura:

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-474-8

KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-359-8.

KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D. Bezstarostné roky? Kroky a krůčky předškolním věkem. Praha: Scientia, 2003.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D&H, 1998. ŠULOVÁ, L. Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-542-9.

 

Další doporučená literatura:

VERECKÁ N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha, Lidové noviny 2002. ISBN 80-7106-474-2.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)

Témata:
Pedagogická diagnostika školní připravenosti a školní zralosti
Odklady školní docházky
Spolupráce MŠ a ZŠ
Návaznost preprimárního a primárního vzdělávání
Diskuse nad aktuálními problémy a sdílení zkušeností z praxe (zvyšující se počty dětí s OŠD, poruchy učení, hodnocení dětí, standardy předškolního vzdělávání, domácí vyučování, zahájení povinné školní docházky v pěti letech, povinný předškolní ročník, přípravná třída atd.)

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (08.09.2022)

Požadavky na zápočet: aktivní účast na prezenční výuce. Vypracování a prezentace případové studie dítěte s OŠD, se kterým bude student/ka realizovat individuální práci.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html