Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
Reflection and assessment of the art proces and art product in primary art education. Students observe the types and methods of the assessment. Students learn how to led the reflective dialog in the art education lessons, how to design ways of the effective feedback. The course develop the ability to reflect the perception, creative process and ability to communicate about subjective experiences and meanings of the art objects. Students as a reflective practicioners are led to think about proposed tasks and projects and their possible alterations. The course introduces the qualitative metods of research in contemporary art education as case study, action research, art-led research, practice-based research, artography etc.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
Obsahem předmětu jsou reflexe a hodnocení výtvarného procesu a jeho možnosti v primárním vzdělávání. Je rozvíjen koncept formativního hodnocení pro umělecký předmět Vv. V návaznosti na předmět Reflektivní praxe si studenti všímají vztahu výtvarného procesu a jeho produktu. Studují druhy, metody a možnosti reflexe ve Vv prostřednictvím videozáznamů v výuky. Učí se navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií. Předmět rozvíjí schopnost studentů reflektovat výtvarné vnímání a tvorbu i schopnosti komunikovat o rozpoznaných významech a zkušenostech subjektu s cílem jejich budoucího využití ve výuce výtvarné výchovy. Student, jako reflektivní praktik, je veden k uvažování o vlastních navrhovaných výtvarných úkolech a širších projektech a jejich možné revizi. Předmět seznamuje studenty s vybranými kvalitativními metodami výzkumu, užívanými současnou výtvarnou výchovou (případová studie, zakotvená teorie, akční výzkum, art-led research, practice-based research, artography) s cílem probudit zájem studentů o systematické studium jevů v procesu vzdělávání. Studenti pokračují ve vedení průběžného reflektivního portfolia. Zpracovávají jeho dílčí výstupy vzhledem ke SZZ. Studenti participují na výzkumném ověření podpůrné reflektivní struktury profesního portfolia. Je představeno digitalizované výtvarné portfolio jako nástroj reflexe ve Vv.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
To make a professional look at qualities of art education process and its results.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
Seznámit studenty s problematikou reflexe a hodnocení v současné výtvarné výchově. Zaměřit pozornost na proces i produkt ve Vv. Učit studenty navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií. Předmět má rozvíjet schopnost studentů reflektovat výtvarné vnímání a tvorbu i schopnosti komunikovat o rozpoznaných významech a zkušenostech subjektu s cílem jejich budoucího využití ve výuce výtvarné výchovy. Student, jako reflektivní praktik, je veden k uvažování o vlastních navrhovaných výtvarných úkolech a širších projektech a jejich možné revizi.
Literature -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (17.02.2017)
Dytrtová, K., Raudenský, M. Kotext. Tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. Ústí nad Labem: FUD ÚJEP a PedF UK 2015. ISBN 978-80-7414-920-7, 978-80-7290-828-8
Fulková, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H 2008. s.105-113
SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) Praha : Portál 1999.ISBN 80-7178-262-9. SLAVÍK,J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika.Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 1997.ISBN 80-7184-437-3.
TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer 2005 - dostupný i na internetu
TOMKOVÁ, A., STRCULOVÁ, V. Portfolio ve třetím ročníku základní školy. In Kritické listy. 2002, č.9, s.36-37.
Tomková, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. ISBN 978-80-7290-315-3
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (17.02.2017)
Dytrtová, K., Raudenský, M. Kotext. Tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. Ústí nad Labem: FUD ÚJEP a PedF UK 2015. ISBN 978-80-7414-920-7, 978-80-7290-828-8
Fulková, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H 2008. s.105-113
SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) Praha : Portál 1999.ISBN 80-7178-262-9. SLAVÍK,J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika.Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 1997.ISBN 80-7184-437-3.
TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer 2005 - dostupný i na internetu
TOMKOVÁ, A., STRCULOVÁ, V. Portfolio ve třetím ročníku základní školy. In Kritické listy. 2002, č.9, s.36-37.
Tomková, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. ISBN 978-80-7290-315-3
Hajdušková, Jakubcová, L., Fulková, M., Sehnalíková, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu. Praha: PedF UK, UPM, Galerie Rudolfinum v Praze 2013
STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Výtvarná výchova
Teaching methods -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)
lecture, analysis of the educational process, planning of the lesson, reflective dialogue, analysis of artworks, portfolio, qualitative research methods
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)
přednáška, četba, analýza procesu výuky, plánování vlastní výuky, reflektivní dialog, analýza výtvarných prací, výtvarné portfolio, kvalitativní výzkumné metody
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)
presence in lessons
homeworks
study of the relevant literature
final exam of Didactics I.-IV.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
Požadavky ke zkoušce:
aktivní účast na přednáškách a v seminářích průběžné plnění zadaných úkolů
studium zadané literatury
účast při výzkumném ověření podpůrné struktury reflektivního profesního porfolia
studium okruhů ke zkoušce, zveřejněnách v Moodle
ústní kolokviální zkouška
Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne výuka předmětu distanční formou dle pokynů vyučující/ho v prostředí MS TEAMS
Syllabus -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)
Reflection and assessment of the art proces and art product in primary art education. Students observe the types and methods of the assessment. Students learn how to led the reflective dialog in the art education lessons, how to design ways of the effective feedback. The course develop the ability to reflect the perception, creative process and ability to communicate about subjective experiences and meanings of the art objects. Students as a reflective practicioners are led to think about proposed tasks and projects and their possible alterations. The course introduces the qualitative metods of research in contemporary art education as case study, action research, art-led research, practice-based research, artography etc.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)
Obsahem předmětu jsou reflexe a hodnocení výtvarného procesu a jeho možnosti v primárním vzdělávání. V návaznosti na předmět Reflektivní praxe si studenti všímají vztahu výtvarného procesu a jeho produktu. Pozorují a studují druhy a metody reflexe a hodnocení ve Vv. Učí se navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
Požadavky ke zkoušce:
aktivní účast na přednáškách a v seminářích průběžné plnění zadaných úkolů
studium zadané literatury
spolupráce při výzkumném ověření podpůrné struktury reflektivního portfolia
studium okruhů ke zkoušce, zveřejněnách v Moodle
ústní kolokviální zkouška společná pro předměty Didaktika Vv I.- IV.