In this course, students obtain a deeper theoretical background in a field of parent-school relationship in the Czech and international context. They also share the experience and discuss problems.
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2011)
V kurzu studenti získají hlubší teoretické zázemí z oblasti vztahů školy a rodiny v českém i mezinárodním kontextu, vymění si zkušenosti, prodiskutují problémy.
Aim of the course -
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2011)
The course is focused on deepening of theoretical knowledge and professional experience of the field; it is a place for mutual sharing the experience, solving problems, discussion.
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2011)
Kurz si klade za cíl prohloubení teoretických znalostí a praktických zkušeností z dané oblasti; poslouží jako prostor pro vzájemné sdílení zkušeností, řešení problémů, diskusi.
Literature -
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2011)
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha:Grada, 2007.ISBN 978-80-247-1168-3.
HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie. Praha: PedF UK, 2001. ISBN 80-7290-054-4.
KUCHAŘOVÁ, P. Rodina a škola - komunikace a spolupráce. Diplomová práce (ved. Stará). Praha: PedF UK, 2006
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: Slon, 2006. ISBN 80-86429-58-X.
NOVOTNÁ, M. Rodina a škola. In KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. A KOL. Pedagogické otázky současnosti. Praha: ISV, 1994, s. 73 - 81. ISBN 80-85866-05-6.
RABUŠICOVÁ M., ŠEĎOVÁ K., TRNKOVÁ K., ČÍHÁČEK V.: Škola a /versus/ rodina. Brno: MUNI, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
REDDING, S. Parents and Learning. Geneva: IAE, 2000. (pozn.: dostupné v českém překladu)
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha, Portál, 2001.ISBN 80-7178-559-8.
ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (Eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál 2001, s. 57-93. ISBN 80-71 78-587-7.
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2011)
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha:Grada, 2007.ISBN 978-80-247-1168-3.
HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie. Praha: PedF UK, 2001. ISBN 80-7290-054-4.
KUCHAŘOVÁ, P. Rodina a škola - komunikace a spolupráce. Diplomová práce (ved. Stará). Praha: PedF UK, 2006
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: Slon, 2006. ISBN 80-86429-58-X.
NOVOTNÁ, M. Rodina a škola. In KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. A KOL. Pedagogické otázky současnosti. Praha: ISV, 1994, s. 73 - 81. ISBN 80-85866-05-6.
RABUŠICOVÁ M., ŠEĎOVÁ K., TRNKOVÁ K., ČÍHÁČEK V.: Škola a /versus/ rodina. Brno: MUNI, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
REDDING, S. Parents and Learning. Geneva: IAE, 2000. (pozn.: dostupné v českém překladu)
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha, Portál, 2001.ISBN 80-7178-559-8.
ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (Eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál 2001, s. 57-93. ISBN 80-71 78-587-7.
Teaching methods -
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2011)
academical reading, lecture, discussion, group work
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2011)
přednáška, diskuze, prác ve skupinách, čtení odborného textu
Requirements to the exam -
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2011)
case study
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2011)
případová studie
Syllabus -
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2011)
Cultural, geographical and historical context of family-school relationship
Parent participation on education in the Czech republic and abroad
International and Czech legislation, parent rights
Social family aspects and their influence on the school performance of the child
School-family communication
Family engagement
School-family partnership - do we need it?
School and family in practice
School and a public/community
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (28.07.2011)
Kulturně-geograficko-historický kontext vztahů rodiny a školy
Postavení a participace rodičů ve vzdělávání u nás a v zahraničí
Mezinárodní a český legislativní rámec, práva rodičů
Sociální aspekty rodiny a jejich vliv na školní výkon dítěte