SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Exercises in Ontogenetic Psychology - OK0613129
Title: Cvičení z ontogenetické psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (46)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc.
Incompatibility : O01213016
Pre-requisite : OK0613111
Interchangeability : O01213016
Annotation -
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
The goals of the course is to understand the development of an individual and its dependence on conditions and regularities of devepopment, characteristics of development stages vith the stress on the early childhood, pre-school period, the problematic of being ready for school and the period of puberty.
Literature - Czech
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2014)

Dittrichová,J., Papoušek,M., Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče, Grada,Praha 2004
Erikson,E.H., Životní cyklus rozšířený a dokončený,nakl. Lidové noviny, Praha 1999
Heidbrink,H., Psychologie morálního vývoje, Portál, Praha 1997
Langmeier, J., Krejčířová,D., Vývojová psychologie, Grada, Praha 2005
Macek, P., Adolescence, Portál, Praha 1999
Piaget,J., Inhelderová,B., Psychologie dítěte, Portál, Praha 2007
Pouthas,V., Jouen,F., Psychologie novorozence, Grada, Praha 2000
Pražská skupina školní etnografie,Psychický vývoj od 1. do 5. třídy, Karolinum, Praha 2005

Průcha, Jan, Dětská řeč a komunikace, Portál, Praha
Říčan,P., Cesta životem, Pyramida, Praha 1991
Sobotková,I., Psychologie rodiny, Praha Portál2006
Švancara,J., a kol.,Diagnostika psychického vývoje, Avicenum, Praha 1974
Trpišovská, D., Vývojová psychologie pro studenty učitelství, PF UJEP, Ústí n. L.2001
Trpišovská,D., Vacínová,M., Ontogenetická psychologie, PF UJEP, Ústí n.L. 2006
Vacínová,M., Trpišovská,D., Farková,M., Psychologie, Praha UJAK 2010
Vágnerová,M., Valentová,L., Psychický vývoj a jeho variabilita, UK Praha 1991
Vágnerová,M., Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000

Requirements to the exam - Czech
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (21.03.2014)

Ke kontrole studia je předepsán zápočet.
Zápočet student získá za osobní prezentaci vybraného tématu při cvičeních nebo za seminární práci v rozsahu 5-10 stran.

Obsah předmětu je také součástí zkoušky z ontogenetické psychologie.

Tematické okruhy ke zkoušce:

předmět vývojové psychologie, hlavní úkoly

význam ontogenetické psychologie pro učitele

vývoj psychiky

podmínky vývoje,  rozdíly v  teoretických přístupech k hodnocení významu podmínek vývoje

vývojové zákonitosti

periodizace vývoje (periodizační systémy, vývojový mezník, vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze)

charakteristika jednotlivých etap vývoje ( od početí až po stáří)

pohybový vývoj dítěte

vývoj poznávacích procesů

vývoj citů a sociálních vztahů

morální vývoj

 hra a dětská kresba a její vývoj

připravenost na vstup do školy a její diagnostika

Syllabus - Czech
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Cvičení z ontogenetiické psychologie se vyučuje paralelně s přednáškami z ontogenetické psychologie.

Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují.

Pro cvičení jsou vybírána zejména ta témata, která budou připravovat frekventanty kurzu pro vyučování na 1.st.ZŠ

 

Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje.

Rodina a její vliv na vývoj dítěte.

Psychická deprivace v dětství a její vliv na vývoj dítěte.

Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole)

Předškolní věk.

Dětská hra, její význam a vývoj.

Vývoj dětské kresby.

Vývoj poznávacích procesů(vnímání, pozornost, paměť, myšlení, řeč) od narození do dospívání

Vývoj citů od narození do dospívání.

Proměny sociálních vztahů od narození do dospívání.

Vstup do školy, připravenost dítěte, kritéria pro posuzování a diagnostika.

Tělesný vývoj mladšího žáka.

Motorika dítěte mladšího školního věku.

Intelektuální vývoj mladšího žáka.

Vývojové změny citů a sociálních vztahů u mladšího žáka.

Osobnost mladšího žáka.

Dospívání a jeho dva stupně, puberta a adolescence.

Rozdíly ve vývoji chlapců a dívek.

Metody vývojové psychologie (diagnostika vývojových změn)

Entry requirements - Czech
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Podmínkou pro zápis do předmětu je zápočet z psychologie osobnosti.

Course completion requirements - Czech
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Předmět je ukončen zápočtem.

Zápočet student získá za osobní prezentaci vybraného tématu při cvičeních, nebo za seminární práci v rozsahu 5-10 stran. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html