SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Homeland Studies - OK0612014
Title: Didaktika vlastivědy I
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (80)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Incompatibility : O01112023
Interchangeability : O01112023
Annotation -
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (15.05.2019)
The lecture and seminar briefly introduce the social sciences that are the content of the educational area Man and His World. It teaches students to process the content of social sciences in relation to the cognitive development of primary school pupils. It offers various methods of working in teaching selected topics of primordialism and geography.
Aim of the course - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (15.05.2019)

Přednáška a seminář stručně seznamují se sociálními vědami, které jsou obsahem vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Učí studenty zpracovávat obsah sociálních věd vzhledem ke kognitivnímu vývoji žáků primární školy. Nabízí různé metody práce při výuce vybraných témat prvouky a vlastivědy.

Descriptors - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (06.01.2022)

Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6136

7.1. bude výuka probíhat od 9:00 prezenčně, od 10:30 do 12:30 pak hybridně na odkaze

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Yjg1Nzk5NjEtMDIyZC00Yzc5LThiODgtMTE2OWRjYzdlZTQw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22fe025aaf-a7ed-4902-95da-857b2f0ad6b2%22%7d

Literature - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (01.10.2020)

PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005.

HOLEČEK, M.: Zeměpis České republiky -- Učebnice pro střední školy. Praha: Česká geografická společnost,.2009.

HUTCHINGS, M.: Nápady pro vlastivědu. Praha:Portál, 1996.

HOFFMAN, J.: Středověké město. Praha: NLN, 2009.

HORSKÁ,P.; MAUR,Z; MUSIL,J: Vznik velkoměsta. Praha: Paseka, 2002.

MOŽNÝ, I.: Rodina a společnost. Praha:Slon, 2006.

HORSKÝ,J.; SELIGOVÁ,M: Rodina našich předků. Knižnice dějiny a současnost. Praha: NLN, 1996.

KIRSTE, R.; SCHULTZE. H.; TWORUSCHKA,U.: Svátky světových náboženství. Praha: Vyšehrad, 2002.

FROLCOVÁ, V.: Velikonoce v lidové kultuře. Praha: Vyšehrad, 2002.

VEČERKOVÁ, E.; FROLCOVÁ, V.: Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury. Praha: Vyšehrad, 2010.

Syllabus - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (01.10.2020)

1. Kurikulum společenských věd v primární škole a jeho problémy

Věcné učení a společenské vědy v českém vzdělávání v průběhu 20. století.

2. Analýza různých pojetí společenskovědního vzdělávání v historii i v současnosti v různých vzdělávacích systémech práce s učebnicemi

3. Poznávání místa v čase, kulturněhistorické dědictví, památky jako propojení s minulostí

4. Osídlení české krajiny, předpoklady vzniku sídel a jejich funkce v krajině

5. Orientace v prostoru, konstrukce plánu a kognitivní vývoj dětí mladšího školního věku

6. Mapa, možnosti záznamu výškových poměrů krajiny do map, konkrétní a abstraktní myšlení, demonstrační úlohy

7. Přírodní prostředí a hospodářské aktivity člověka, druhy a typy půd, zemědělství a jeho předpoklady

8. Lokalizační faktory průmyslu, ekonomické zdroje v minulosti a dnes

9. Industrializace a urbanizace, jejich ekonomické a sociální důsledky

Course completion requirements - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (01.10.2020)

80 % účast na seminářích, plnění úkolů na seminářích a odevzdání seminární práce

Seminární prace: socioekonomická charakteristika okresu

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6136

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html