SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of mathematics I. - OK061051
Title: Didaktika matematiky I.
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Explanation: Rok2
Old code: DIMA
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Classification: Teaching > Mathematics
Pre-requisite : OK0310261
Interchangeability : OK0310051
Annotation -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (27.03.2009)
The course is focused on the preparation of students for their teaching practice in the domain of teaching mathematics. The students get various non-traditional mathematical environments in which they develop not only mathematical but also didactic abilities, formulating new problems, discussing difficulties of problems for pupils, creating cascades of problems and new mathematical environments.
Aim of the course -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (27.03.2009)

To open to the students the world of didactics of mathematics with a close link to their personal experience, both mathematical and antropo-mathematical.

Literature -
Last update: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (20.10.2008)

Literatura

Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 80-86039-98-6.

Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342.

Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356.

Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele, Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.

Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002.

Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.

Materiály průběžně zveřejňované na webovských stránkách: www.Dokumenty.webzdarma.cz

Teaching methods -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (27.03.2009)

Lecture and seminars.

Requirements to the exam - Czech
Last update: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (20.10.2008)

Požadavky ke kontrole studia

Požadavky k zápočtu v letním semestru školního roku 2007/2008 upravené ke dni 13.5.2008 (úprava se týká pouze stanovení kontrolovaných a nekontrolovaných požadavků)

KONTROLOVANÉ POŽADAVKY:

1. 80tiprocentní účast na semináři. V případě nemoci lze semináře nahradit písemnou prací po dohodě s vyučujícím semináře.

2. Aktivní účast na seminářích.

3. Získání aspoň 50% bodů v zápočtovém testu.

Metody výuky -

Syllabus -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (27.03.2009)

Content:

1. Image of natural numbers (state, magnitude, address, operator). Different semantic types of addition/subtraction.

2. Conceptualisation of process, procept. Perception of number. Big numbers. Rhythm. Regularities.

3.+4. Mental characteristics of drill. Automatisation. Mental calculations, written algorithms, semantic models. Solving and posing word problems. Anti-signal. Pupils' mistakes.

5.+6. Whole and part; unit fraction, fraction, decimal number, percent. Negative number.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html