The course is focused on the preparation of students for their teaching practice in the domain of teaching mathematics. The students get various non-traditional mathematical environments in which they develop not only mathematical but also didactic abilities, formulating new problems, discussing difficulties of problems for pupils, creating cascades of problems and new mathematical environments.
Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (11.05.2007)
Kurz je zaměřen na přípravu studentů na jejich vstup do učitelské praxe v oblasti vyučování matematiky. Studentům jsou ilustrována různá netradiční matematická prostředí, ve kterých rozvíjejí nejen své matematické schopnosti při řešení úloh, ale rozvíjejí didaktické schopnosti při formulování nových úloh, predikování míry obtížnosti úloh pro žáky, vytváření kaskád úloh a nových úlohových prostředí.
Aim of the course -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (27.03.2009)
To open to the students the world of didactics of mathematics with a close link to their personal experience, both mathematical and antropo-mathematical.
Last update: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (20.10.2008)
Cíl:
Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti matematické i antropomatematické ve všech rolích, s nimiž má student zkušenost.
Literature -
Last update: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (20.10.2008)
Literatura
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 80-86039-98-6.
Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342.
Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356.
Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele, Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.
Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002.
Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.
Materiály průběžně zveřejňované na webovských stránkách: www.Dokumenty.webzdarma.cz
Last update: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (20.10.2008)
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 80-86039-98-6.
Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.
Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342.
Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356.
Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002.
Teaching methods -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (27.03.2009)
Lecture and seminars.
Last update: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (20.10.2008)
Přednáška - výklad
Semináře - řešení úloh, diskuse o didaktických i matematických jevech
Requirements to the exam - Czech
Last update: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (20.10.2008)
Požadavky ke kontrole studia
Požadavky k zápočtu v letním semestru školního roku 2007/2008 upravené ke dni 13.5.2008 (úprava se týká pouze stanovení kontrolovaných a nekontrolovaných požadavků)
KONTROLOVANÉ POŽADAVKY:
1. 80tiprocentní účast na semináři. V případě nemoci lze semináře nahradit písemnou prací po dohodě s vyučujícím semináře.
2. Aktivní účast na seminářích.
3. Získání aspoň 50% bodů v zápočtovém testu.
Metody výuky -
Syllabus -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (27.03.2009)
Content:
1. Image of natural numbers (state, magnitude, address, operator). Different semantic types of addition/subtraction.
2. Conceptualisation of process, procept. Perception of number. Big numbers. Rhythm. Regularities.
3.+4. Mental characteristics of drill. Automatisation. Mental calculations, written algorithms, semantic models. Solving and posing word problems. Anti-signal. Pupils' mistakes.
5.+6. Whole and part; unit fraction, fraction, decimal number, percent. Negative number.
Last update: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (20.10.2008)
Obsah:
1. Představa přirozeného čísla (stav, mnohost, veličina, adresa, operátor). Různé sémantické typy sčítání/odčítání.
2. Konceptualizace procesu, procept. Percepce počtu. Vznik a tvorba mnohostních představ. Velká čísla. Rytmus. Pravidelnosti.
4. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj.
5.+6. Celek a část; kmenový zlomek, zlomek, desetinné číslo, procento. Záporné číslo. V obou oblastech izolované a generické modely, sémantické i strukturální.