SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of mathematics with practice II - OK0610151
Title: Didaktika matematiky s praxí II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Old code: DIMP
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Classification: Teaching > Mathematics
Incompatibility : O01210151
Pre-requisite : OK0310051, OK0610033
Interchangeability : O01210151
Is pre-requisite for: OK0610152
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (24.09.2018)
The course is focused on preparation of students going into teacher's practice. We develop mathematical culture of students and create their positive attitudes towards their pupils and mathematics. We lead them to be able to make evidence of their experience, analyze it with respect to the theory, and on basis of this to develop the quality of their work.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (24.09.2018)

Hejný,M. (2014): Výuka matematiky orientovaná na budování schémat: Aritmetika 1. st. Pedagogická fakulta UK v Praze, Praha.
Jirotková, D. (2010): Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Pedagogická fakulta UK v Praze, Praha.
Divíšek, J. (1990): Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. SPN, Praha.

Hejný, M., Kuřina, F. (2009): Dítě, škola a matematika. Portál.
Hejný, M., Jirotková, D. (1999): Čtverečkovaný papír jako most mezi aritmetikou a geometrií. Pedagogická fakulta UK, Praha.
Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Pedagogická fakulta UK, Praha.

Hejný, M.: Chyba jako prvek edukační strategie učitele. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 63-80.
Hejný, M.: Mechanizmus poznávacího procesu. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 23-42.
Hejný, M., Jirotková, D.: Svět aritmetiky a svět geometrie. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 125-135.

Sady učebnic matematiky pro 1. st. s příručkami pro učitele z nakladatelství Fraus, Alter, Prodos, H.mat,o.p.s,, ...

English, L. D., Halford, G. S. (eds.)(1995): Mathematics Education (Models and Processes). LEA.
Krauthausen, G., Scherer, P.: Einführung in die Mathematikdidaktik. Spektrum.

Další literatura a odakzy budou dodávány průběžně.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (24.09.2018)

Výuka je vedena formou interaktivní přednášky, workshopu, diskusemi i samostatným řešením problémů. Z každého setkání bude dán studentům materiál k samostudiu.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: STEHLIKO (28.10.2019)

Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou, ve které jsou shrnuty všechny dosavadní poznatky z absolvovaných předmětů z matematiky, zejména z Didaktiky matematiky I a II.

Podmínky k udělení zápočtu:

- Aktivní účast na seminářích (alespoň 80%)

- Každý student bude pracovat s materiály v moodlu a zapojí se do diskuse k nějakému tématu.

- Součástí předmětu je praxe, která se bude plnit několikerým způsobem:

     1) náslech ve třídě kolegy + hospitační protokol, analýza výuky s ohledem na poznatky, které se probíraly v rámci teoretické přípravy. Důraz bude kladen na individualizaci výuky vzhledem k různým úrovním žáků, případně je potřeba navrhnout možnosti, kde a jak by bylo vhodné individualizovat. Popsat podrobněji jeden zajímavý jev, který se v hodině odehrál. Ten se může týkat celé třídy, skupiny, žáka.

     2) prostřednictvím moodlu bude zadán odkaz na video a budou zadány parametry jeho analýzy

     3) natočit vlastní výukovou hodinu, doložit k ní přípravu. Napsat reflexi ihned po výuce a pak analýzu po shlédnutí videa.

     4) obdobné jako bod 3) s rozdílem, že video není z jedné celé výukové hodiny, ale jsou to fragmenty, které se týkají jednoho jevu.

     Student odevzdá materiál v tištěné podobě týden před zkouškou. Video bude uloženo na nějakém úložišti a bude dán odkaz, nebo na CD, nebo na flesh disku. 

 

Zkouška bude konána písemnou formou a následně diskutována ústně.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (24.09.2018)

Didaktika matematiky s praxí II

Formy kontroly předmětu:
zkouška, zápočet

Počet kreditů:
4

Vyučující: v ZS 2015/2016
 PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.


Cíl: Otevřít cestu do světa algebry a finitní matematiky. Využít specifika geometrického prostředí k didaktickým účelům: experimentování, hledání vazeb, tvorby hypotéz, argumentace, tvorba protipříkladů a dlouhodobé pojmotvorné procesy.

Obsah:

1. Mqatematická gramotnost. Zlomky, záporná čísla, racionální čísla

2. Relace v aritmetice i geometrii. Prostředí rodina.

3. Propedeutika algebry. Abstrakce a jazyk.

4. Otevírání geometrického světa. Paralela onto- a fylo-geneze a její didaktické aplikace.

5. Geometrický objekt jako osobnost. Jevy průvodní. Prostředí pojmu. Jazyk. Odhalování vztahů a argumentace.

6. Tvořivé a formální poznatky v geometrii. Experimentování.

7. Od intuitivního odhalení konstrukčního procesu, přes koncept konstrukce až k jejímu formálnímu zapsání. Procept v geometrii.

8. Propedeutika konceptů kombinatoriky, statistiky, pravděpodobnosti, logiky a funkcí. (pravděpodobně se přesune do dalšího semestru do předmětu Didaktika matematikz III s praxí)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html